به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در دی 1402 نسبت به آذر ماه کاهش یافته است. با این حال، این روند نزولی برای همه کالاها صادق نبوده و برخی گروه‌های کالایی و خدماتی روند متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

برای مثال، تورم سالانه گروه «ارتباطات» در دی ماه به سطحی رسیده که از ابتدای بهمن 1398 تا کنون بی‌سابقه بوده است. تورم نقطه به نقطه این گروه نیز رکورد 3 ساله خود را شکسته است. تغییر قیمت در کدام کالا و خدمات باعث بالارفتن تورم ارتباطات در اولین ماه از زمستان امسال شده است؟

افزایش 23 درصدی هزینه ارتباطات در دی 1402 نسبت به دی 1401

گروه «ارتباطات» از چند نوع کالا و خدمت تشکیل شده است. این اقلام شامل «خدمات پستی»، «تجهیزات تلفن و تلفکس» و «خدمات تلفن و تلفکس» می‌شود. منظور از تجهیزات، لوازم الکترونیکی مربوط به تلفن و ارتباطات است که تلفن‌های خانگی، گوشی‌های همراه و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود. منظور از خدمات نیز مواردی مثل وصل‌کردن خط تلفن یا فروش بسته‌های اینترنتی است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در دی امسال، تورم نقطه به نقطه ارتباطات به 23.2 درصد رسیده است. یعنی مردم برای خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات مربوط به ارتباطات در دی امسال 23.2 درصد بیش‌تر از دی سال گذشته هزینه کرده‌اند.

بخشی از علت افزایش تورم این گروه، تغییر قیمت تلفن‌های همراه و تجهیزات الکترونیکی مثل مودم‌های اینترنت است. اما بخش دیگری از آن می‌تواند به دلیل تغییر قیمت خدماتی مثل فروش بسته‌های اینترنتی باشد.

روند 3 ساله این شاخص نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه ارتباطات از خرداد سال جاری روند نزولی داشته به طوری که از 23 درصد در اردیبهشت ماه به 16.3 درصد در آبان ماه رسیده است. بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که در طول این مدت عمده تورم این گروه به دلیل تغییر قیمت تجهیزات الکترونیکی ارتباطی ایجاد شده است. اما جهشی که در تورم نقطه‌ای ارتباطات در دی امسال و بعد از گرانی اینترنت همراه رخ داده می‌تواند حاکی از آن باشد که این بار افزایش تورم این گروه به دلیل بالابردن تعرفه اینترنت است.

اپراتورهای تلفن همراه در طی 5 سال گذشته دائما درخواست افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی را مطرح کرده‌ بودند اما هر بار با آن مخالفت شده بود. سرانجام شورای رقابت در اوایل دی ماه امسال مجوز افزایش 30 درصدی قیمت بسته‌های اینترنتی را صادر کرد. ردپای این تصمیم در تورم 23.2 درصدی نقطه به نقطه گروه «ارتباطات» قابل مشاهده است. این نرخ، بالاترین تورم نقطه‌ای ثبت شده برای این گروه از ابتدای بهمن 1398 تا کنون است و یک رکورد 4 ساله محسوب می‌شود.

تورم سالانه نیز برای هر گروه کالایی از تقسیم میانگین تغییرات قیمت این کالا در دوازده ماه منتهی به ماه مورد بررسی بر همین میانگین در دوازده ماه منتهی به ماه مورد بررسی در یک سال قبل به دست می‌آید. این نرخ برای گروه ارتباطات در دی امسال 19.5 درصد برآورد شده در حالی که در دی ماه سال گذشته 9.3 درصد بوده است. این نرخ نیز بالاترین رکورد ثبت شده از ابتدای بهمن سال 98 تا کنون بوده و یک رکورد 4 ساله محسوب می‌شود.