hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > باید از تاریخ درس بگیریم؛ خالص‌سازی بر انباشت مشکلات و نارضایتی‌ها‌ می‌افزاید

باید از تاریخ درس بگیریم؛ خالص‌سازی بر انباشت مشکلات و نارضایتی‌ها‌ می‌افزاید

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تاکید رهبری به حضور همه احزاب و سلایق سیاسی در صحنه‌های سرنوشت‌ساز، ازجمله موضوع انتخابات و مسابقه با همدیگر، با سیاست اقلیت افراطی حاکم، مبنی بر خالص‌سازی یا یکدست‌سازی و حذف تمامی رقبای مؤثر، قطعا مغایر است. همه ما باید از تاریخ درس بگیریم، زیرا تاریخ برای انسان‌های با خرد بهترین معلم است.

حجت الاسلام محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: این امر نشان دهنده تلاش جریان‌های اقلیت در حذف نیروهای معتدل و میانه‌رو از نهادهای تأثیرگذار نظام، یکدست‌سازی و به قول خودشان خالص‌سازی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی از  غیرخودی‌ها در آینده‌ است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی رهامی را در ادامه می خوانید:

 

  • به نظر می‌رسد نگرانی جریان اقلیت از حضور افراد معتدل، میانه‌رو و در عین حال متخصص و به اصطلاح غیر خودی، به حدی رسیده است که این‌بار به حذف کسانی اقدام می‌کنند که صلاحیت آنان بارها و بارها در طول ۴۵ سال گذشته، از طرف شورای نگهبان و دیگر نهادهای قانونی جهت مسؤلیت‌هایی مانند ریاست جمهوری، نمایندگی‌ مجلس خبرگان، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌‌های حساس کشور تأیید شده است!
  • از طرف دیگر، سیاست حذف رقبا، در واقع نشانگر نگرانی اقلیتی که فعلا قدرت اداره کشور را به دست گرفته، از حضور اکثریت مردم است. در واقع این جریان که خود را کاملا متکی به قدرت می‌دانند، نه تنها از حضور اکثریت مردم در پای صندوق‌های رأی استقبال نمی‌کند، بلکه برعکس تمام سعی خود را به کار می‌‌‌‌برد تا اکثریت مردم در صحنه‌های سرنوشت‌ساز، مانند انتخابات در صحنه حضور نداشته‌ باشند. 
  • از آن‌جایی‌که با حمایت آقای روحانی و با کمک جمعی از نمایندگان ادوار گذشته، بعضی از وزرا، استانداران و دیگر مدیران دولت اعتدال، زمینه‌های تهیه لیست برای مجلس خبرگان و مجلس، تا حدی قابل‌ قبول فراهم شده‌ بود، در صورت نهایی شدن چنین لیست‌هایی، زمینه لازم برای حضور حامیان جریان اعتدال و میانه‌رو فراهم می‌شد، اما با حذف ایشان و بعضی از نیروهای مؤثر این جریان، مانند حجج اسلام علوی و پورمحمدی و بسیاری از نیروهای سیاسی مؤثر کشور، خواستند زمینه شکل‌گیری هر نوع ائتلاف و حضور پررنگ حامیان نیروهای میانه‌رو و اعتدال را ازبین ببرند.
  • حضور سلایق مختلف در صحنه‌های سیاست و مدیریت کلان کشور، موجب پایداری استوانه نظام خواهد شد، زیرا هر چه پایه‌های نظام بیشتر و متکثر‌تر باشد، قطعا استحکام و دوام آن هم بیشتر خواهد بود.
  • تاکید رهبری به حضور همه احزاب و سلایق سیاسی در صحنه‌های سرنوشت‌ساز، ازجمله موضوع انتخابات و مسابقه با همدیگر، با سیاست اقلیت افراطی حاکم، مبنی بر خالص‌سازی یا یکدست‌سازی و حذف تمامی رقبای مؤثر، قطعا مغایر است. همه ما باید از تاریخ درس بگیریم، زیرا تاریخ برای انسان‌های با خرد بهترین معلم است.
  • امروزه و در شرایط حساس فعلی کشور، خالص‌سازی و حذف رقبای سیاسی، نه تنها کمکی به تقویت ارکان نظام نمی‌کند، بلکه به آنها آسیب می‌زند. حذف رؤسای جمهوری گذشته، وزرا و مسؤلان ارشد و نیروهای سیاسی مجرب ۴۵ ساله کشور از صحنه سیاست، با انگیزه‌های خالص‌سازی و یکدست‌سازی حاکمیت و مدیریت کشور، تصمیم عاقلانه‌ای نبوده و به تقویت نظام هیچ کمکی نخواهد کرد بلکه بر انباشت مشکلات و افزایش نارضایتی‌ها‌ می‌افزاید.
  • چنانچه رد صلاحیت و حذف حسن روحانی از نمایندگی مجلس خبرگان قطعی شود، ممکن است جریان اقلیت افراطی زمینه‌های انزوای بیشتر او را به تدریج فراهم کند و ایشان هم به سرنوشت رئیس‌جمهور اصلاحات دچار شود.

منبع: etemadonline-649712

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد