به گزارش اکوایران، تورم یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مستقیما با سفره مردم و میزان مصرف آن‌ها ارتباط دارد. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در دی 1402، تورم ماهانه حدودا 2.5 درصد بوده و نسبت به آذر کاهش یافته است. تورم نقطه به نقطه نیز در اول زمستان نسبت به پاییز کاهشی شده و به زیر 40 درصد رسیده است. نرخ سالانه این شاخص نیز روند نزولی به خود گرفته است. به نظر می‌رسد کاهش تورم در دی ماه بیش‌تر متاثر از کاهش تورم کالاهای خوراکی باشد.

نگاهی به قیمت‌های زمستانی از پنجره تورم دی ماه

تورم ماهانه نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است. این نرخ در دی 1402 برابر با 2.6 درصد بوده است. بنابراین خانوارها برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در دی امسال 2.6 درصد بیش‌تر از آذر ماه هزینه کرده‌اند. این در حالی است که تورم ماهانه در آذر 2.9 درصد بوده بنابراین این نرخ در ابتدای زمستان سال جاری کاهش یافته است.

تورم نقطه به نقطه نیز در دی ماه امسال کاهش یافته و از 40.2 درصد در آذر به 38.5 درصد رسیده است. نرخ سالانه این شاخص نیز از 44.4 درصد در آذر به 43.6 درصد در دی ماه رسیده است.

021107

کاهنده تورم در دی 1402 چه بود؟

نرخ تورم در آذر ماه به طور مقطعی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده بود. این افزایش بیش‌تر از کانال کالاهای خوراکی اتفاق افتاده بود. برای مثال، تورم ماهانه سبزیجات و حبوبات بیش از 14 درصد و تورم میوه و خشکبار بیش از 8 درصد برآورد شده بود. به همین دلیل تورم ماهانه کل اقلام خوراکی،‌ آشامیدنی و دخانیات در آذر ماه به بیش از 4 درصد رسیده بود.

افزایش قیمت‌ها به واسطه فرارسیدن شب یلدا و مشکلاتی که در عرضه این محصولات به دلیل سرما رخ داده بود باعث این افزایش قیمت شده بود. در ابتدای زمستان و با فرارسیدن دی ماه، تورم اقلام خوراکی فروکش کرده و نرخ ماهانه آن به کمتر از 2.5 درصد رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد علت کاهش تورم در دی ماه، خوابیدن تب قیمت‌ها در کالاهای خوراکی باشد.