به گزارش اکوایران، در هفته اخیر شاخص کل بورس تهران در ادامه روند نزولی که از هفته پیشین آغاز شده بود، به مسیر نزولی ادامه داد و رکود 7 روز نزولی متوالی را ثبت کرد. 

در روز شنبه شاخص کل 19 هزار و 33  واحد پایین آمد و 934 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 13 هزار و 725 واحد افت کرد و 638 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 6 هزار و 664 واحد پایین آمد و 495 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 26 هزار و 527 واحد افت کرد و خروج پول به 904 میلیون تومان رسید.

اما روز چهار‌شنبه شاخص کل 3 هزار و 415 واحد رشد کرد و برای دهمین روز معاملاتی متوالی، پول حقیقی از بورس خارج شد که ارزش آن 123 میلیارد تومان بود. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 62 هزار و 515 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.8 درصد شود. اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 34 هزار و 378 واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 4.5 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 3 هزار و 94 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 166199 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 266 درصدی داشته است. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 5 هزار و 86 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 335 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 5 درصدی داشته است. 

بنابراین شاخص در هفته اخیر از محدوده بالای نیمه کانال 2.1 میلیونی، به نیمه پایینی کانال ریزش کرد. ناظران انتظارات منفی را یکی از عوامل خروج سرمایه و ریزش قیمت‌ها می‌دانند. اما برخی از ناظران معتقدند بسیاری از سهامداران حتی با وجود زیان ترجیح می‌دهند از بازار سهام خارج شوند و به سرمایه گذاری در بازارهای موازی روی آورده‌اند. در نتیجه معقتند محرک خروج این سهامداران صرفاً انتظارات منفی نیست، بلکه رفتار سهامداران واکنشی به ریسک‌های فزاینده بازار سهام است. اخبار سیاسی منفی، چه در حوزه سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی، چشم انداز فعالان اقتصادی را منفی کرده و سرمایه گذاران به دارایی‌های کم ریسک‌تر و بازار ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. در چنین شرایطی، کمبود انرژی صنایع، سیاست گذاری نامتوازن دولت و مداخلات قیمتی غیرکارشناسی و غیراصولی، بازار سرمایه را به نابازار بدل کرده است. بنابراین خروج سرمایه واکنش منطقی و قابل پیش بینی بازار است.