به گزارش اکوایران و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیرضا عسگریان به تشریح ابعاد و جزئیات مرحله جدید طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال پرداخت.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در طرح «امنیت غذایی کودکان» برای هر کودک زیر ۵ سال مشمول طرح در دهک یک تا ۵، مبلغ یک میلیون تومان و دهک‌های ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

عسگریان خاطرنشان کرد: این طرح تاکنون در سه مرحله انجام شده است. در مرحله نخست ۱۴۵ هزار کودک توسط وزارت بهداشت شناسایی و به ما معرفی شد و اعتبار ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک به حساب سرپرستان کودکان مشمول واریز شد.

خبر مرتبط
کدام خانوارها شامل طرح امنیت غذایی می‌شوند؟
کدام خانوارها شامل طرح امنیت غذایی می‌شوند؟

اکوایران: طرح امنیت غذایی هدف خود را «کودکان نیازمند تغذیه مضاعف» اعلام کرده است. طبق گفته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار، یک میلیون تومان برای خانواده‌های با چنین کودکی واریز می‌شود که به دهک‌های اول تا پنجم اقتصادی تعلق داشته باشند. اگر جایگاه خانواده دهک ششم و هفتم باشد مبلغ واریزی ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

او همچنین ادامه داد: در ماه گذشته ۱۵۱ هزار نفر معرفی گردید که از این تعداد ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ خانوار مشمول طرح شدند و اکنون در مرحله سوم این طرح اعتبار ۱۳۱ هزار و ۸۳۰ خانوار مشمول این طرح شارژ شد. در این طرح ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار بیش از یک کودک دارند که مشمول تغذیه مضاعف هستند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار تأکید کرد: طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان مربوط به خانوارهای ۷ دهک اول دارای کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه است که روند رشد آن‌ها متناسب با استانداردها نیست و دچار اختلالاتی نظیر کوتاه‌قدی، لاغری شدید و کم‌وزنی هستند.

او در ادامه تاکید کرد: براساس این طرح، اعتبار حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا پنج درآمدی دارای کودک زیر ۵ سال، به ازای هر کودک دارای کوتاهی‌قد، کم وزنی و یا لاغری شدید، ماهانه یک میلیون تومان شارژ می‌شود که این رقم برای دهک‌های ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که این اعتبار صرفاً برای خرید ۱۶ قلم کالا اعم از مواد لبنی، پروتئینی، میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات تعریف شده و قابلیت «نقد» کردن ندارد.

طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال براساس اصول سوم، ۲۱ و ۴۳ قانون اساسی و ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حمایت از مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال (دارای فرزند شیرخوار) اجرایی شده است.

خبر مرتبط
ایران در میان 10 کشور با بالاترین تورم مواد غذایی
ایران در میان 10 کشور با بالاترین تورم مواد غذایی

براساس گزارش بانک جهانی از شرایط "امنیت غذایی" در جهان، ایران نهمین کشور جهان به لحاظ تورم مواد غذایی است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون با بیان اینکه این طرح به کالابرگ ارتباطی ندارد و به‌صورت مجزا اجرا می‌شود، گفت: از مجموع ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک، ۳۵۰۰ خانوار آن‌ها، دارای بیش از یک کودک مشمول بودند. و البته کودکان ۵ ماه تا ۵۹ ماه مشمول این طرح هستند.

عسگریان با طرح این پرسش که اگر خانواده یک ماه اعتبار را خرید نکند، اعتبار سوخت می‌شود؟ گفت: در مورد طرح کودکان، خانواده دو ماه فرصت دارد تا اقلام را براساس اولویت‌بندی انتخاب و خریداری کند.