hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > جنگ غزه و اشتیاق بایدن و نتانیاهو برای ادامه بقا در قدرت!

جنگ غزه و اشتیاق بایدن و نتانیاهو برای ادامه بقا در قدرت!

اخبار نوار غزه و حمله گسترده ارتش اسرائیل به این منطقه لحظه‌ای از خروجی رسانه‌ها قطع نمی‌شود، با این حال ۲ خبر بیش از دیگر اخبار طی چند روز اخیر توجه برخی تحلیلگران را به خود جلب کرده است.

سیدعماد حسینی- اخبار نوار غزه و حمله گسترده ارتش اسرائیل به این منطقه لحظه‌ای از خروجی رسانه‌ها قطع نمی‌شود، با این حال ۲ خبر بیش از دیگر اخبار طی چند روز اخیر توجه برخی تحلیلگران را به خود جلب کرده است.

اولین خبر انتشار اطلاعاتی در مورد اختلاف و درگیری لفظی بایدن و نتانیاهو در یک مکالمه تلفنی است و دومی هم انتشار اخباری در رابطه با احتمال پذیرش شرط‌های حماس توسط اسرائیل که آن هم به خاطر تداوم اعتراضات خانواده اسرا نسبت به جنگ از یک سو و فشارهای دولت آمریکا از سوی دیگر است.

به اعتقاد یک کارشناس اسرائیلی، با وجود آنکه بایدن بزرگ‌ترین و مهم‌‌ترین متحد اسرائیل حتی در جنگ غزه محسوب می‌شود، اما بایدن و نتانیاهو در خصوص راهبرد به کار گرفته شده در دوره پیش رو در نوار غزه در دو نقطه کاملاً متضاد با یکدیگر ایستاده‌اند.

به تعبیری واضح‌تر، همان‌قدر که توقف جنگ و صد البته برنامه‌های فراگیر تدارک یافته پساجنگ آمریکا برای تمام منطقه خاورمیانه می‌تواند به تثبیت و بقای بایدن در کاخ سفید کمک شایانی کند، توقف جنگ آن هم بدون هیچ دستاورد ملموسی در زمینه اهداف اعلام شده اسرائیل به معنای پایان کار سیاسی نتانیاهو بوده و نه تنها او را از قدرت بلکه از آزادی‌های فردی‌اش نیز محروم و راهی زندان خواهد کرد.

شاید نطق کوتاه روز یکشنبه گذشته نتانیاهو در رابطه با مخالفت قاطع با شرط‌های حماس برای مبادله اسرا هم در این چارچوب قرار بگیرد، نطقی که به گفته رسانه‌های اسرائیلی دقایقی بعد از پایان نشست کابینه جنگ اسرائیل برای بررسی طرح پیشنهادی ارائه شده از سوی میانجی‌های قطری و مصری ایراد شده بود.

با این حال گفته می‌شود که پیش‌زمینه آغاز این مذاکرات غیرمستقیم آماده شده و سخنان نتانیاهو هم صرفاً برای خرید زمان بیشتر است تا شاید بتواند در مدت باقیمانده دستاوردی ملموس را برای این جنگ برای خود دست و پا کند و بتواند از آن در محاکمه پساجنگش استفاده کند.

در نقطه مقابل، جو بایدن به شدت خود را نیازمند پایان این جنگ آن هم به شکلی می‌بیند که در آن آمریکا بعد از آنکه نقش منجی اسرائیل را ایفا کرده، نقش نجات‌بخش اسرای اسرائیلی و نیز حامی صلح و ثبات در منطقه را هم نشان دهد، تا رئیس‌جمهوری آمریکا بتواند کمال استفاده را از آن در سال انتخاباتی پیش رو ببرد.

محافل عربی معتقدند ستاد انتخاباتی بایدن حساب ویژه‌ای روی سامان دادن پرونده فلسطین و تاثیرات آن بر منطقه باز کرده است، گرچه تاکید دارند بایدن هرگز اجازه تشکیل دولت فلسطین و حتی سایه‌ای از آن را هم نخواهد داد، اما به هر شکل فشار زیادی را برای گرفتن موافقت اولیه شکل‌گیری آن به نتانیاهو وارد می‌کند تا با همین موافقت بتواند پای سعودی‌ها را که تا پشت در سازش با اسرائیل آمده بودند به داخل توافق ابراهیم کشانده و برگ برنده خود را در سال انتخابات به رخ ترامپ، صاحب اصلی توافق‌های ابراهیم و رقیب احتمالی‌اش، بکشد.

این اتفاقی است که در صورت تحقق سایه خود را بر تمامی مسائل از جمله تشکیل دولت فلسطین هم خواهد انداخت و زمان قابل توجهی با افکار عمومی منطقه و جهان بازی خواهد کرد تا بعد از آن وعده تشکیل دولت فلسطین هم همانند دیگر وعده‌های داده شده به فلسطینیان کمرنگ و یا حتی فراموش شود.

 

منبع: etemadonline-649359

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد