به گزارش اکوایران؛ مهدی ضیغمی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ علاوه بر اعلام زمان احتمالی توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا از استارت تجارت آزاد با برخی از کشورها خبر داد. به گفته ضیغمی تجارت آزاد با  کشورهای ونزوئلا، سوریه، پاکستان و یک کشور اروپای شرقی و تجارت ترجیحی با اندونزی و برخی کشورهای آسیای شرقی در دستور کار قرار دارد و تجارت آزاد با پاکستان نیز در مرحله تنظیم فهرست کالاهاست. همچنین برای توسعه تجارت با آفریقا  موضوع افزایش تعداد کشتی در دستور کار قرار دارد.

ضیغمی در همایش معرفی ظرفیت‌ها، اهداف و برنامه‌های ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ این امکان را فراهم می‌کند که تجار بتوانند به بازارهایی که پیش از این سهمی از آنها در اختیار نداشتیم، دست یابند، اظهار کرد: ایران اکسپو ۲۰۲۴ مهمترین رویداد تجاری کشور محسوب می‌شود که در آینده کشور ثبت خواهد شد تا به طور سالانه برگزار شود.

ضیغمی با بیان اینکه در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو قراردادهای خوبی به امضا رسیده، اظهار کرد: بعد از نمایشگاه قبلی در صادرات روند مناسبی شکل گرفت و با برخی کشورهایی که در گذشته تجارت نداشتیم، قراردادهایی به امضا رسید و سهمی از بازار دراختیار کالاهای ایرانی قرار گرفت.

وی افزود: با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو سهمی از بازار کشورهایی که تاکنون به دلیل بعد مسافت نمی توانستیم به آنها دست یابیم، در اختیار گرفتیم به همین دلیل این رویداد مهم هزینه دسترسی به کشورها را برای ورود به بازارهای کاهش می دهد.