hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > لزوم حرکت به سمت سربازی حرفه‌ای به جای سربازی اجباری؛ شمار خودکشی و افسردگی بین سربازان بیش از دیگر حرفه‌هاست

لزوم حرکت به سمت سربازی حرفه‌ای به جای سربازی اجباری؛ شمار خودکشی و افسردگی بین سربازان بیش از دیگر حرفه‌هاست

احمد زیدآبادی نوشت: در سال‌های اخیر سربازی اجباری در بین تودۀ مردم و کارشناسان مختلف، منتقدان بسیاری پیدا کرده است. گفته می‌شود که شمار خودکشی و افسردگی در بین سربازان بیش از دیگر حرفه‌هاست چراکه آنها بهترین سال‌های عمر خود را در محیطی خلاف میل و علاقۀ خود و تحت نظمی آهنین و به‌شدت آمرانه و بی‌چون و چرا می‌گذرانند.

احمد زیدآبادی به بهانه حادثه دلخراش در یکی از پادگان‌های کرمان از لزوم خدمت سربازی حرفه‌ای به جای سربازی اجباری نوشته است. 

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم یادداشت او را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • اغلب کشورهای جهان از چند دهه پیش، «ارتش حرفه‌ای» را جایگزین خدمت نظام‌وظیفه کرده‌اند و این اقدام معمولاً به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود.
  • در سال‌های اخیر اما سربازی اجباری در بین تودۀ مردم و کارشناسان مختلف، منتقدان بسیاری پیدا کرده است. انتقادها عموماً به عقب افتادن جوانان از کار و زندگی و به‌کارگیری اغلب آنان در حوزه‌های نامرتبط با تخصص و روحیه‌شان مربوط است. از همین رو گفته می‌شود که شمار خودکشی و افسردگی در بین سربازان بیش از دیگر حرفه‌هاست چراکه آنها بهترین سال‌های عمر خود را در محیطی خلاف میل و علاقۀ خود و تحت نظمی آهنین و به‌شدت آمرانه و بی‌چون و چرا می‌گذرانند.
  • هرازگاهی، برخی از صاحب‌منصبان برای جلب رضایت عمومی از تعدیل یا تغییر قانون نظام وظیفه سخن به میان می‌آورند، اما اظهارنظر آنها بلافاصله با واکنش قاطع ستاد کل نیروهای مسلح روبه‌رو می‌شود.
  • ستاد کل نیروهای مسلح، هرگونه اظهارنظر و تصمیم‌گیری در مورد خدمت سربازی را مختص خود می‌داند و تاکنون بر ادامۀ وضع موجود در این زمینه پافشاری کرده است.
  • با توجه به حساسیت ستاد کل نیروهای مسلح روی این موضوع، به نظر می‌رسد که از دولت و مجلس برای تغییر یا تعدیل قانون خدمت اجباری رأساً کاری برنیاید، اما یکدستی قدرت طبعاً امکان بیشتری در اختیار دولت کنونی نسبت به سلف خود قرار داده است تا اگر واقعاً تمایل داشته باشد، این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد یا اینکه لااقل پاسخی به پرسش‌ها و مشکلات پدیدآمده در این زمینه در اختیار عموم بگذارد.

 

منبع: etemadonline-649305

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد