hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رسانه > لزوم سرمایه‌گذاری برای کارهای ماندگار فرهنگی

در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان عنوان شد

لزوم سرمایه‌گذاری برای کارهای ماندگار فرهنگی

قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: احیای شورای هنر و تشکیل جلسات آن پس از ۱۳ سال تعطیلی، تقویت هویت ایرانی - اسلامی از تولیدات تا جهت‌گیری جشنواره‌ها بر بستر هویت ایرانی و رونق فرهنگی که یکی از اهداف جدی وزارت فرهنگ و ارشاد است، از جمله اقدامات وزارت فرهنگ در این مدت بود.

 سید محمد هاشمی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به پیشتازی استان اصفهان در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: تنها یک رویداد در این استان به‌قدری بی‌بدیل است که صدها کتاب، قلم و دوربین باید برای ثبت آن به کار بیاید و آن رویداد موردی جز بیست و پنجم آبان و تشییع ۳۷۰ شهید نیست.

وی با بیان اینکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی چند مسئله جدی داشتیم که تلاش کردیم با سرعت به سمت آن حرکت کنیم، افزود: مرجعیت و تنظیم‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سنوات مختلف مخدوش شده بود و نیاز به احیای جدی در این زمینه مطرح بود تا شاهد چندشاخگی‌ها نباشیم.

قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: احیای شورای هنر و تشکیل جلسات آن پس از ۱۳ سال تعطیلی، تقویت هویت ایرانی - اسلامی از تولیدات تا جهت‌گیری جشنواره‌ها بر بستر هویت ایرانی و رونق فرهنگی که یکی از اهداف جدی وزارت فرهنگ و ارشاد است، از جمله اقدامات وزارت فرهنگ در این مدت بود.

سید مهدی سیدین‌نیا مدیرکل جدید (راست) و علی تمنایی مدیرکل پیشین (چپ)

 وی گفت: در زمان تحویل دولت در عرصه فرهنگ شرایط خوبی نداشتیم و شاهد تعطیلی هنر بودیم، پس از آن نیز با فتنه‌ای چندبعدی برخورد کردیم که خارج‌نشینان با هدف تعطیلی رویدادها رقم زدند تا تغذیه مناسب فرهنگی را از مردم بگیرند، اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش‌های متراکم رونق را به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بازگرداند.

هاشمی با یادآوری اینکه عدالت فرهنگی و تأمین زیرساخت‌ها مسئله دیگر بود، بیان کرد: در این راستا حدود ۱٠٠ هزار هنرجو در نقاط کشور آموزش‌های هنری و رسانه‌ای دیدند، حدود ۳۰ تالار مرکزی در فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی به بهره‌برداری رسید که این موارد از توفیقاتی بود که با همدلی و همگرایی رقم خورد.

وی با بیان اینکه اصفهان یکی از قله‌های رفیع فرهنگ، هنر و رسانه کشور است، تأکید کرد: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم با حرکت قرارگاهی و ناظر به حل مسئله اتفاقات بزرگی را رقم بزند و در این مسیر این آمادگی را داریم تا با عملیاتی‌کردن برخی قوانین اتفاقات خوبی را در استان رقم بزنیم.

هاشمی عنوان کرد: اداره کل ارشاد همه‌جا دارای مسئولیت‌های سنگین است، اما در استان اصفهان این بار سنگین‌تر است و امید است مدیرکل جدید بر مدار اهداف مدنظر اقدام کند.

وی گفت: همه باید در نقطه تاریخی انقلاب اسلامی که نیازمند همدلی و هم‌افزایی در سطح جامعه است، پیوند و همدلی داشته باشیم و در این راستا شخص رئیس‌جمهور نیز این مطالبه را دارد و امید است با میدان دادن به هنرمندان بومی، شاهد رونق فرهنگی باشیم.

 تولید کارهای فاخر و ارزشمند در استان‌ها نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به سرآمدی این استان در حوزه فرهنگ و هنر گفت: اگر گلایه‌ای مطرح است که اعتبار نداریم، این موضوع باید توسط وزارت ارشاد جدی گرفته شود، چرا که اگر قرار است کارهای فاخر و ارزشمند صورت بگیرد، این استان یکی از پایگاه‌های قوی آن است.

محمدرضا جان‌نثاری در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ضمن تبریک ماه رجب و گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم که به شهادت رسیدند اظهار کرد: در این جلسه اصحاب فرهنگ، هنر، علم و تقوای استان دور هم جمع شده‌اند؛ همه جهان می‌دانند اصفهان ظرفیت فرهنگی و هنری عظیمی دارد و این امر واقعیتی در جهان فرهنگ و هنر است.

وی با یادآوری اینکه آثار تاریخی اصفهان و هنرمندان آن از مصادیق سرآمدی اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر است، افزود: اگر گلایه‌ای مطرح است که اعتبار نداریم، این موضوع باید توسط وزارت ارشاد جدی گرفته شود، چرا که اگر قرار است کارهای فاخر و ارزشمند صورت بگیرد، این استان یکی از پایگاه‌های قوی آن است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان عنوان کرد: تلاش کردیم جبران کاستی‌ها را با ظرفیت‌های استانی انجام دهیم، اما این امر کفایت نمی‌کند و امید است در دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد تلاش کنیم از ظرفیتی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه این اداره کل، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ یعنی باید به سه واژه فرهنگ، ارشاد و اسلامی آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، بیان کرد: صرف اینکه بگوییم هنر خوب است، کافی نیست و دنبال آن هم نیستیم، بلکه به دنبال فرهنگ و هنر دینی و اسلامی هستیم، همان چیزی که آثار موجود در استان مصداق همان است.

وی با بیان اینکه همواره فرهنگ اسلامی، ارشاد اسلامی و هنر اسلامی مورد تأکیدمان بوده و گذشتگان نیز همین امر را ترویج کردند، خاطرنشان کرد: اگر حرکتی، کاری و برنامه‌ای بخواهد این موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد، قابل‌پذیرش نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان اظهار کرد: هنرمندان واقعی این استان ۲۴ هزار شهید هستند و اگر شخصی بخواهد هنر مردم اصفهان را ببیند، این هنر آن است که در یک روز ۳۷۰ شهید را تشییع کردند و بعدازظهر آماده اعزام به جبهه بودند و در ادامه هنرمندانی از دل این افراد پدید می‌آیند که آثارشان همین سبک را دارد.

وی با بیان اینکه حوزه رسانه‌ای استان نیز معقول، منطقی، دست‌پاک و قوی است و در این مسیر به دنبال تنویر افکار عمومی هستند، تاکید کرد: اصفهان به‌قدری سخاوتمند است که دوبرابر میانگین کشوری، جان تقدیم نظام، انقلاب و کشور کرده است.

جان‌نثاری عنوان کرد: تمام ظرفیت‌های موجود در استان را در اختیار اداره کل ارشاد قرار می‌دهیم و از سویی امید است در مقابل شاهد پشتیبانی‌های بیشتری از استان باشیم.

 کارهای زودگذر و ویترینی را باید کنار بگذاریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان با تاکید بر اهمیت تولید کارهای ماندگار گفت: کارهای زودگذر و ویترینی را باید کنار بگذاریم و به تولید کارهای مهم و ماندگار توجه داشته باشیم و برای آن‌ها هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم، چراکه اصفهان ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.

 سید مهدی سیدین‌نیا در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه روزی نیست در جمهوری اسلامی مظلومی شهید نشود و همه این‌ها مسئولیت آدم را سنگین می‌کند، اظهار کرد: مدیریت مسئولیت سنگینی است که حکم آن متعلق به تمام مجموعه است.

وی با اشاره به مبانی مدنظر خود برای پیشبرد بهتر فعالیت افزود: مبانی شرعی و دینی جزو محکمات هستند، مبنای عقل که بر اساس آن بسیاری از امور حرکت می‌کند، همچنین مبنای عرف موردتوجه است؛ چراکه هر جامعه ارزش‌هایی دارد و باید به آن توجه کنیم تا بتوانیم با آرامش حرکت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان تصریح کرد: مبانی علم به‌خصوص در حوزه هنر که هنرمند آن را خالق می‌کند و خداوند آن را به هرکسی نمی‌دهد نیز مهم است، همچنین مبانی فطرت که خداوند این ویژگی را در دوران زندگی و وجود همه انسان‌ها قرار داده مورد توجه است.

وی افزود: مبانی قانون از موارد موردنظر است؛ چراکه هر جایی قوانینی بر آن حاکم است که با این محکمات خیال افراد راحت است.

سیدین‌نیا با تاکید بر اهمیت تولید کارهای ماندگار گفت: کارهای زودگذر و ویترینی را باید کنار بگذاریم و به تولید کارهای مهم و ماندگار توجه داشته باشیم و برای آن‌ها هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم، چراکه اصفهان ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.

 

راهیابی ۸ تئاتر از استان اصفهان به جشنواره فجر

مدیرکل پیشین اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه امسال نیز پرچم استان اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر بالا بود، گفت: در جشنواره تئاتر استان ۱۰۱ اثر به دبیرخانه واصل شد که در حال حاضر ۸ مورد آن به جشنواره فجر راه یافت.

علی تمنایی اول با بیان اینکه در این استان تحولات خوبی شکل گرفته است، اظهار کرد: اصفهان استانی هنرپرور و هنرخیز است و از نظر رهبر انقلاب نیز استان ویژه‌ای در زمینه علم، ادب، ایمان، ایثار به‌حساب می‌آید؛ چراکه در عرصه‌های مختلف بسیار پیشتاز است. وی افزود: استان اصفهان در زمینه فیلم از همه استان‌ها بالاتر است و گویا اصفهان در این زمینه گوی سبقت را از کل کشور ربوده است.

مدیرکل سابق اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال نیز پرچم استان اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر بالا بود، تصریح کرد: در جشنواره تئاتر استان ۱۰۱ اثر به دبیرخانه واصل شد که در حال حاضر ۸ مورد آن به جشنواره فجر راه یافت.

تمنایی با یادآوری اینکه در بخش قرآن و مدرسه‌های قرآنی ظرفیت و کارهای خوبی شروع شده که صدها و هزاران نفر در آن تحصیل قرآن می‌کنند، گفت: باتوجه‌به لزوم نمایشگاه مد و لباس، امسال برای اولین‌بار این جشنواره در بخش استان و کشور ایجاد شد و آغاز به کار کرد و در این راستا ده‌ها نمایشگاه با پوشش‌های مناسب ایرانی و اسلامی طراحی و عرضه شدند؛ همچنین چهارمین جشنواره مد و لباس فردخت در این استان کلید خورد و ۸۰۰ اثر به آن ارسال شد. وی با تاکید بر اینکه به اینکه در استان اصفهان ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، اظهار کرد: امسال استان اصفهان در زمینه ارزیابی عملکرد رتبه سوم را کسب کرد. مدیرکل سابق اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان نزدیک به ۵ هزار نفر عضو صندوق هنر هستند که در این زمینه رتبه اول را کسب کرده‌ایم؛ همچنین نزدیک به پنج میلیارد وام در زمینه ازدواج، فرزندآوری و مواردی ازاین‌دست به افرادی که عضو صندوق بودند تعلق گرفت.

وی با بیان اینکه اصفهان همیشه اول بوده است، تصریح کرد: در اصفهان ظرفیت‌های خوبی و وجود دارد و زمینه کار فراهم است؛ اما در بخش اعتبارات با معضلاتی روبه‌رو هستیم که امیدواریم با عنایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن توجه ویژه‌ای تعلق گیرد.

 

بازنشستگان باید تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند

در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از اصحاب هنر و رسانه به نمایندگی از این قشر نکاتی را بیان کردند.

منصور گلناری در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها است، یعنی این اتفاق رقم خورد تا ارزش‌هایی تغییر کند و جایگزین شود، همچنین قرار بود ارزش مدیران پس از این تغییر، با اصل ساده‌زیستی و تواضع در خدمت به جامعه همراه باشد.

وی افزود: کشور در دهه اول انقلاب که مقارن با دهه دفاع مقدس بود شرایط ویژه‌ای داشت؛ چراکه مدیران باید با این ویژگی‌ها امور را اداره می‌کردند و تعدادشان نیز کم نبود، اما در دهه دوم از این سبک به‌مرور دور شدیم، هنوز افرادی هستند که با ویژگی خلوص، تواضع و فروتنی فعالیت می‌کنند، اما به آن کم‌بها داده می‌شود، ازاین‌رو باید به آن‌ها توجه داشته باشیم تا بتوانند بهتر عمل کنند.

عضو شورای اطلاع‌رسانی استان اصفهان تصریح کرد: ما رسانه‌ای‌ها مدیریت نکردیم، اما مدیر کم ندیدیم و مدیرشناس هستیم و می‌توانیم افراد را از نظر مدیریتی و تواضع ارزیابی کنیم.

وی افزود: ما از لحاظ سیستماتیک شرایطی نداریم که از بازنشسته‌ها استفاده شود، ازاین‌رو بهترین مکان برای این کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که سامانه‌ای، نظام‌مند و تشکیلاتی ایجاد کند و از بازنشستگان نه به‌صورت افتخاری بلکه به‌صورت اجباری بخواهند که آموخته‌ها و تجربیات خود را در اختیار نظام قرار دهند.

گلناری با اشاره به ناترازی فرهنگی گفت: در حوزه انرژی و سایر مسائل به‌ویژه در حوزه فرهنگ نیز ناترازی بسیاری وجود دارد که درد بزرگی است.

عضو شورای اطلاع‌رسانی استان اصفهان با بیان اینکه می‌توان صدها کتاب از فرهنگ و هنر اصفهان نوشت، ادامه داد: باید از شعارها فاصله بگیریم و به فکر عمل باشیم و سازمان‌های متولی فرهنگ کنار هم باشند و با هم تصمیم برای حوزه فرهنگ تصمیم بگیرند.

 خلاصه عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در دوره علی تمنایی

-کمک بلاعوض به مراکز فرهنگی هنری به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱

-اعطای وام‌های کم‌بهره، تسهیلات ۴ درصد اشتغال‌زایی برای اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در سال ۱۴۰۱

-کسب رتبه سوم ارزیابی عملکرد در سال ۱۴۰۱ در گروه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی استان

-کسب رتبه ۱۹ در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ در بین ۶۵ دستگاه در سال ۱۴۰۱

-ارتقای ۲۱۶ امتیاز در شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد در سال ۱۴۰۱ و جهش رتبه ۱۳ رتبه‌ای

-کسب رتبه عالی در برپایی موثر و منظم جلسات کارگروه توسعه مدیریت استان و گروه‌های تخصصی ذیل آن در کشور

-برگزاری بیشترین جلسات شورای اطلاع‌رسانی نسبت به ادوار گذشته مدیریتی اداره کل

-افتتاح دبیرخانه پاسداشت زبان فارسی در استان

-برگزاری دوره تربیت مربی قرآنی (طرح بشری) برای اولین‌بار در استان   

-برگزاری رویداد مد و لباس با حضور ۹۰ برند برتر از ۱۲ استان کشور برای اولین‌بار در اصفهان

-برگزاری روزهای فرهنگی هنری ترکمنستان در اصفهان   

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد