hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سیستان و بلوچستان > عدم تناسب طرح‌های توسعه شهری و روستایی چالش صنعت آب در سیستان و بلوچستان

عدم تناسب طرح‌های توسعه شهری و روستایی چالش صنعت آب در سیستان و بلوچستان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری شرکت آبفای سیستان و بلوچستان در جلسه شورای مدیران صنعت آب و فاضلاب استان ضمن تشریح چالش‌ها و الزامات رسیدن به چشم‌انداز صنعت، از تشکیل قرارگاه تامین مالی و اولویت‌بندی هزینه‌ها در ستاد مرکزی شرکت آبفای استان خبر داد.

به گزارش رویدادایران میثم‌ نادری دسترسی آحاد جامعه به آب شرب پایدار و جمع‌آوری فاضلاب و دفع پساب به شکل استاندارد را دو رسالت اصلی شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد و گفت: در راستای رسیدن به این چشم‌اندازها چالش‌هایی وجود دارد که با وجود این چالش‌ها می‌بایست بستری را فراهم نماییم تا به وظایفی که بر عهده ماست به بهترین شکل عمل کنیم.

وی، دو محدودیت منابع آبی و مالی را از چالش‌های اساسی و مهم صنعت برشمرد و افزود: با آسیب‌شناسی، برنامه‌ریزی دقیق، هم‌اندیشی و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود باید به این رسالت خطیر عمل نماییم.

وی در تشریح برخی از چالش‌های پیش‌رو صنعت بیان کرد: فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب، عدم توسعه یافتگی مناسب شبکه های فاضلاب، استفاده از روش‌های سنتی در بهره‌برداری، عدم تناسب طرح‌های توسعه شهری و روستایی با ظرفیت‌های آبی در دسترس از جمله چالش‌هایی است که با آن دست به گریبان هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، در ادامه به چالش‌های جدی در بحث تأمین آب پرداخت و گفت: سیستان و بلوچستان با توجه به اقلیم گرم و خشک و بیابانی، خشک‌ترین استان کشور است و متاسفانه با میزان تبخیر بالا و عدم وجود آبخوان با سفره ذخیره مناسب نیز مواجه است.

وی، پراکندگی جمعیت شهری و روستایی در استان و افزایش قیمت تمام شده تامین، انتقال و توزیع آب را به عنوان دیگر چالش‌های تامین آب بیان کرد و افزود: عدم تحقق حق‌آبه رودخانه هیرمند و بیم وقوع بحران در حوزه سیستان و زاهدان نیز موضوعی است که طی دو سال اخیر مجموعه وزارت نیرو در حال اجرای طرح های اضطراری مرتبط با تامین آب در منطقه می باشد.

نادری، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای گفت: مجموع اعتبارات شرکت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را شاهد هستیم و ضرورت در راستای دستیابی به شاخص های متعارف تامین و توزیع آب، تخصیص کافی و به موقع اعتبارات با نگاه ویژه صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه، عمده اعتبارات، در بحث طرح اضطراری تأمین آب سیستان و زاهدان تخصیص یافته است، اضافه کرد: طی ۴ سال گذشته، رشد اعتباری شرکت آب و فاضلاب استان ۸۰۴ درصد بوده است.

وی نگاه صحیح در قالب بنگاه اقتصادی و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در راستای برنامه هفتم توسعه، استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه، و آسیب شناسی و ارزیابی عملکرد در راستای دستیابی به اهداف مشترک را ضروری دانست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد