hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > پرداخت بیش از ۸۰ درصد وام مشاغل خانگی

پرداخت بیش از ۸۰ درصد وام مشاغل خانگی

آمارها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی، در حوزه مشاغل خانگی به زنان پرداخت شده است .

به گزارش شبکه شرق، علیرغم آنکه در بحث مشاغل خانگی و راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی تفکیک جنسیتی مطرح نیست اما زنان اصلی‌ترین جامعه هدف طرح مشاغل خانگی هستند که در زمینه دریافت مجوز و تسهیلات و اشتغال ایجادی سهم بالایی را به خود اختصاص داده‌اند تا جایی که طبق آمارها بیش از ۸۰ درصد افرادی که وام و تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کرده‌اند، زنان هستند.

در حال حاضر بیشتر بانک‌هایی که با وزارت کار در بحث اعطای تسهیلات مشاغل خانگی همکاری می‌کنند، عملکرد خوبی داشته‌اند و دو بانک رفاه کارگران و بانک توسعه تعاون در صدر بانک‌ها قرار دارند.

 وام ازدواج هرچند کفاف هزینه‌های اولیه تشکیل زندگی مشترک را نمی‌دهد اما بسیاری از زوج‌های جوان با دریافت همین وام به سنت نبوی تأسی می کنند و نهاد کوچک خانواده خود را شکل می‌دهند.

سال گذشته مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد که با کمک بانک مرکزی و بانک‌های عامل بیش از ۹۰ درصد تسهیلات مذکور پرداخت شد. امسال این مبلغ با ۳۳ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در نیمه دوم امسال هزار میلیارد تومان دیگر برای تقویت منابع وام مشاغل خانگی از سوی بانک مرکزی اختصاص یافت که جمعا به ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

آنطور که همتیان ـ رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفته بانک‌ها هنوز توزیع هزار میلیارد تومان جدید را آغاز نکرده‌اند زیرا از سهم تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی امسال باقی مانده ولی این تسهیلات جدید در مرحله اجراست و پرونده‌هایی که به بانک‌ها ارسال شده در نوبت دریافت وام هستند.

 ضمن اشاره به راه‌اندازی ۲۰ تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی گفت: در حال حاضر بر اساس تفاهم نامه‌ای که با معاونت تعاون داریم، ۲۰ تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی استانی تاسیس شده و ۱۱ استان دیگر در حال تاسیس و پیگیری مراحل است. بیشتر تعاونی‌ها در مرحله ثبت سامانه هستند و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به فرایند تشکیل اتحادیه کشوری تا پایان سال راه اندازی ۱۱ تعاونی تامین نیاز دیگر نیز محقق شود.

وی افزود: در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تاسیس اتحادیه کشوری تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی را مصوب کردیم که این اتحادیه برای نخستین بار ایجاد می‌شود.

آنطور که رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفته استان‌های هرمزگان، مازندران، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، گلستان و لرستان در حوزه مشاغل خانگی و دریافت تسهیلات رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته همتیان در بحث افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بانوان نقش بسزایی داشته‌اند و یکی از عوامل موثر در توسعه مشاغل خانگی و افزایش مشارکت اقتصادی حضور زنان بوده است.

در حال حاضر وزارت کار بحث بازارسازی برای صاحبان مشاغل خانگی را در دستور کار قرار داده و درصد است برنامه بازارسازی مشاغل خانگی را تا پایان سال گسترش دهد.

هدفگذاری وزارت کار در سال جاری ایجاد ۱۵۰ هزار شغل خانگی است که طبق آمار از ابتدای سال تا پایان آذر ماه ۱۴۰ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده و روند صدور مجوزهای کسب و کار و اعطای تسهیلات باعث شده تا مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد.

 در حال حاضر یکی از بهترین و کارآمدترین راهکارها برای کاهش نرخ بیکاری به ویژه بیکاری زنان و فارغ‌التحصیلان، اشتغال خانگی است. کسب و کارهای خانگی علاوه بر اشتغالزایی موجب کسب درآمد و افزایش رفاه نسبی خانوار می‌شود. پایین بودن هزینه،‌ ریسک کم، افزایش بهره‌وری و سهولت دریافت مجوز از مهم‌ترین مزایای ایجاد کسب و کارهای خانگی به شمار می‌رود.

 

منبع: sharghdaily-915395

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد