hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > رشد ترافیک اینترنت ایران در ۲۰۲۳ صفر درصد بوده است

رشد ترافیک اینترنت ایران در ۲۰۲۳ صفر درصد بوده است

گزارش سالانه کیفیت اینترنت در جهان که توسط کلادفلر منتشر شده، بسیاری از داده‌های گزارش دوم انجمن تجارت الکترونیک در مورد کیفیت خطرناک اینترنت در ایران را تصدیق می‌کند.

 کلودفلر گزارشی از الگوها ترندهای اینترنت در تمام کشورهای دنیا منتشر کرده است که طبق این گزارش رشد ترافیک اینترنت ایران در سال ۲۰۲۳ صفر درصد بوده است.

به گزارش «فن‌زی» کلادفلر یک شرکت آمریکایی است که در سال ۲۰۰۹ با شعار «کمک به ساخت اینترنت بهتر» راه‌اندازی شد. این شرکت که سرویس‌های مختلفی در حوزه زیرساخت‌های اینترنتی ارائه می‌کند به مردم و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تجربه بهتر، سریعتر و ایمن‌تری در استفاده از اینترنت داشته باشند.

گزارش سالانه کیفیت اینترنت در جهان که توسط کلادفلر منتشر شده، بسیاری از داده‌های گزارش دوم انجمن تجارت الکترونیک در مورد کیفیت خطرناک اینترنت در ایران را تصدیق می‌کند. طبق گزارش اخیر انجمن تجارت الکترونیک تهران، ایران در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود جهان و جزو ۵ اینترنت کند جهان است.

وضعیت بدتر اینترنت ایران نسبت به گذشته

براساس گزارش کلودفلر، وضعیت اینترنت در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته یعنی ۲۰۲۲ وخیم‌تر شده است تا جایی که طبق این گزارش رشد ترافیک اینترنت در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ منفی بوده است. چنانچه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رشد ترافیک اینترنت نسبت به سال‌های قبل به ترتیب منفی ۲۶.۲۶ و منفی ۲۸.۳۴ گزارش شده است. این در حالی است که تمام همسایگان ایران شاهد رشد در ترافیک اینترنتی خود بوده‌اند؛ از جمله: بحرین ۱۳.۹درصد، ارمنستان ۸.۵ درصد ، افغانستان درصد ۲.۳۶، آذربایجان ۴۹.۵ درصد و عراق درصد ۱۸.۸۲.

رشد ترافیک ios نسبت به اندروید

افزون بر این، در این گزارش به رشد ترافیک سیستم‌عامل ios نسبت به اندروید در ایران اشاره شده است. یافته‌های حاکی از آن هستند که ترافیک مصرفی از سیستم‌عامل ios نسبت به سال قبل، ۸ درصد رشد داشته است. در حال حاضر حجم ترافیک مصرفی از سیستم‌عامل اندروید ۹۲.۱۸ درصد و از سیستم‌عامل ios ، ۷.۸۲ درصد است. این آمار نشان می‌دهد کاربران ios در ایران نسبت به کاربران اندروید بسیار کمتر هستند.

همچنین، گزارش کل,دفلر اشاره می‌کند که استارلینک هنوز فعالیت خود را در ایران آغاز نکرده و ترافیک این اینترنت ماهواره‌ای در ایران صفر است.

در قسمت این گزارش به استفاده از ترافیک ۳HTTP/  نیز اشاره شده است. به گفته کلادفلر فقط ۰.۹ مردم ایران از این ترافیک استفاده می‌کنند. ۷۷.۹۷ درصد افراد از ترافیک   HTTP/1.X و ۲۱.۱۴ درصد از HTTP/2 استفاده می‌کنند.

قطعی‌های بزرگ اینترنت در ایران

گزارش کلودفلر از ۵ قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۳ در ایران خبر داده است. اولین قطعی در ۱۹ ژانویه به مدت ۴ ساعت در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، فارس و البرز اتفاق افتاده است. قطعی دوم نیز در تاریخ ۲۵ ژانویه و به مدت ۳۰ دقیقه در سراسر کشور بوده است. قطعی سوم هم به مدت یک ساعت در تاریخ ۹ سپتامبر رخ داده است. قطعی سراسری بعدی نیز به مدت دو ساعت و در تاریخ ده سپتامبر گزارش شده است. آخرین قطعی اینترنت نیز سراسری و به مدت ۴۰ دقیقه مورخ ۱۸ نوامبر بود.

انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز در گزارش دوم بررسی وضعیت اینترنت کشور اعلام کرده بود که ایران در رتبه ۴۹ از ۵۰ از نظر محدودیت‌های اینترنتی قرار دارد و همچنین با تکیه بر همین گزارش‌های کلودفلر تاکید کرده بود که بیشترین خاموشی مطبق اینترنت دنیا برای ایران است. طبق گزارش این انجمن، ایران و هند و پاکستان سه کشور اول از منطر بیشترین قطعی و اختلال سراسری خودخواسته ( به دلایل اجتماعی-سیاسی) اینتنرنت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بوده‌اند

 کلودفلر به سهم اینترنت نسل ششم در ایران نیز پرداخته است. بنا بر اطلاعات منتشر شده، سهم اینترنت نسل ۶ در ایران تنها ۵.۱۳ درصد است. اینترنت نسل چهارم سهم اصلی را یعنی ۹۴.۸۷ درصد دارد.

سرعت دانلود ایران در مقایسه با کشورهای همسایه

در ادامه گزارش کلادفلر آماری از کیفیت اینترنت در ایران ارائه شده است. سرعت دانلود در ایران  Mbps20 و تأخیر ms 133 گزارش شده است. سرعت دانلود در کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، گرجستان، عراق و ترکیه به ترتیب Mbps ۴، ۹۹ Mbps، ۴۱ Mbps ،۱۳۳ Mbps، ۴۴ Mbps، ۳۶ Mbps و Mbps ۵۱ است.

سهم باورنکردنی ترافیک دسکتاپ در ایران

در بسیاری از کشورهای دنیا، تلفن‌های همراه راه اصلی دسترسی مردم به اینترنت هستند؛ چه در محل کار، چه در خانه و چه وقتی که در رفت و آمدند. اما در ایران سهم ترافیک دسکتاپ بسیار بیشتر از تلفن همراه است. سهم ترافیک دسکتاپ در ایران ۹۰.۷۶ درصد و سهم ترافیک تلفن همراه ۹.۲۴ درصد است.

 سهم ۵۰ درصدی ایرانسل از ترافیک بات‌ها در ایران

 مسئله دیگری که مورد توجه کلادفلر قرار گرفته، ترافیک بات‌ها در ایران است. ترافیک بات به ترافیکی گفته می‌شود که توسط ربات‌ها و ابزارهای خودکار ایجاد می‌شود. نظارت بر بات‌ها می‌تواند به شناسایی فعالیت‌های مخرب احتمالی برای بهبود کیفیت اینترنت کمک کند. طبق گزارش کلادفلر، سهم ایران در ترافیک جهانی بات‌ها 3 درصد است. درواقع ایران جز ده کشور برتر در این زمینه قرار گرفته است. آمریکا با سهم ۳۳ درصدی در رده اول و ایران با سهم 3 درصدی در رده نهم قرار دارند.

 کلادفلر همچنین لیست بات‌های ایران و سهم ترافیک آنها را منتشر کرده است. در این میان ایرانسل نصف سهم ترافیک بات را در ایران در اختیار دارد. بعد از ایرانسل، مخابرات، رایتل، آسیاتک، پارس آنلاین و مبین‌نت قرار دارند.

 صنعت خودرو؛ هدف اصلی هکرها در سال ۲۰۲۳

 همان‌طور که می‌دانیم حملات سایبری اخیراً در ایران افزایش یافته و حتی بسیاری از آنها رسانه‌ای نمی‌شوند. یکی از موارد جالب دیگری که گزارش کلادفلر به آن پرداخته، حملات سایبری است. کلادفلر این حملات را بر اساس صنایع مختلف و ماه و روز وقوع، تفکیک کرده است. برای مثال در ژانویه ۲۰۲۳، حملات سایبری نهادهای آموزشی را مورد هدف قرار داده بودند یا در ماه فوریه سازمان‌های مرتبط با بهداشت و سلامت بیشترین حملات را تجربه کردند. اما به‌طورکلی بیشترین حمله‌های سایبری در ایران به صنایع خودرو و حمل‌ونقل مربوط می‌شود.

 

منبع: sharghdaily-915161

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد