یکی‌ از دلایل اصلی کنترل قیمت دلار و کنترل تورم میزان نقدینگی کشور است، که تحت تأثیر فعالیت‌های پولی بانک مرکزی و سیاست‌های مالی دولت در بودجه است.

دولت و بانک مرکزی تا کنون بارها کاهش سرعت رشد نقدینگی کشور را دلیل کاهش تورم و کنترل دلار دانسته‌اند.

اهمیت کنترل نقدینگی برای دلار

 بانک مرکزی که مسؤل کنترل تورم و تنظیم سیاست‌های پولی برای کنترل نرخ دلار است، با کنترل ترازنامه و جلوگیری از انبساط آن تاکنون توانسته مانع از رشد تورم شود.

حال در چنین شرایطی پس از اعلام بسته حمایتی که دولت برای بورس اتخاذ کرده است، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از افزایش سرمایه بیش از صددرصدی سرمایه بانک‌های دولتی سخن گفته که برای افزایش قدرت کفایت سرمایه بانک‌ها به منظور افزایش قدرت وام دهی آنها انجام می‌شود.

یکی از مواردی که در سیاست کنترل تورم اهمیت دارد سیاست کنترل ترازنامه است که بدین منظور باید پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها کنترل شود.

افزایش صددرصدی سرمایه بانک‌ها ترازنامه بانک‌ها را روی کاغذ منبسط می‌کند و افزایش تسهیلات وام‌دهی به عنوان یک عامل رشد ترازنامه محسوب می‌شود که بر نقدینگی موثر است.

به همین خاطر افزایش سرمایه بانک‌ها اگر بالا باشد و منجر به افزایش پرداخت تسهیلات شود می‌تواند بر روند نزولی سرعت رشد نقدینگی اثر بگذارد و از این طریق دلار را تحت تاثیر قرار دهد.

شاخص کل در پایان معاملات روز قبل به روند اصلاحی خود تحت تأثیر ریسک‌های به وجود آمده ادامه داد ولی شاخص هم‌وزن سبزپوش شد.

ارزش معاملات خرد کاهش یافت

آنچه در معاملات روز قبل غیرقابل چشم‌پوشی است ادامه خروج پول حقیقی برای پنجمین روز است، هم‌چنین ارزش معاملات خرد به کمترین سطح از ابتدای آذرماه رسیده است که علامت خوشایندی برای بازار نیست و از آنجا که حجم و ارزش معاملات تقریبا یک پارامتر پیش‌نگر در بازار سرمایه است اگر هرچه زودتر بهبود پیدا نکند می‌تواند شرایط را برای بازار سرمایه سخت‌تر کند.

اونس طلا ضعیف شد

داده‌های خرده فروشی آمریکا قوی‌تر از سطح انتظارات بازارها بوده است به همین خاطر روز قبل شاخص دلار تقویت شد و اونس طلا به پایین‌ترین سطح پنج هفته گذشته رسید. درصد کسانی هم که پیش‌بینی کاهش نرخ بهره از ماه مارس را داشته‌اند به درصد ۵۳.۸ درصد رسیده است که نسبت به جلسه قبلی که ۶۳.۱ درصد بود کاهش پیدا کرده است. این اتفاق باعث تضعیف اونس طلا به کمترین سطح قیمتی پنج هفته گذشته شده‌است. تحولات ژئوپلتیکی خاورمیانه هم البته از چشم بازار طلای جهانی دور نیست و ارزش اونس طلا پس از تشدید تنش‌ها میان یمن و آمریکا در شب قبل تا ۲۰۱۰ دلار هم بالا رفته‌است.

به هرحال ارزش اونس جهانی طلا کاهش پیدا کرده و این مسئله بر میزان حباب سکه و طلا اثر خواهد گذاشت و اگر دلار همراهی کند می‌تواند به کاهش بیشتر بازار ارز و سکه دامن بزند.

شرط نزولی شدن دلار

مهمترین عاملی که هر روز صبح بیش از شروع معاملات فیزیکی به بازار ارز علاومت می‌دهد، معاملات تتر است، معاملات تتر در شب هم انجام می‌شود و تعطیلی ندارد به همین خاطر بازار هرروز صبح یک سیگنال جدی از جانب دلار دیجیتال دریافت می‌کند برای نزولی شدن بازار ارز توقف روند افزایشی تتر الزامی است.