به گزارش اکوایران، یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مرکز آمار در حوزه بازار کار، «گزارش جریان نیروی کار» است. این گزارش مشخص می‌کند که افرادی که در پاییز سال گذشته شاغل بوده‌اند، پس از گذشت یک سال چه وضعیتی دارند و آیا هنوز شاغل مانده‌اند یا بیکار شده‌اند؟

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی مرکز آمار، در پاییز سال جاری بیش‌تر از 80 درصد از کسانی که در پاییز سال قبل شاغل بوده‌اند در پاییز امسال نیز شاغل مانده‌اند. از میان 20 درصد باقی‌مانده،‌ بخش کوچکی بیکار شده‌اند و بقیه به طور کامل از بازار کار خارج شده و به جمعیت غیرفعال تبدیل شده‌اند. یعنی نه شاغل‌اند و نه بیکاری که دنبال کار باشد. به عبارت دیگر، این افراد یا دیگر تمایلی به کار کردن نداشتند و یا از یافتن شغل ناامید شده‌اند.

2.7 درصد از شاغلان پاییز 1401 در پاییز امسال بیکار شدند

طبق آخرین داده‌های بدست آمده از مرکز آمار، در پاییز سال جاری حدودا 24.7 میلیون نفر از افراد در سن کار (15 ساله و بالاتر) شاغل بوده‌اند در حالی که این عدد در پاییز سال گذشته حدودا 24 میلیون نفر بوده است. بنابراین در این یک سال، تعداد شاغلان و وضعیت آن‌‌ها تغییر کرده است. از داده‌های مرکز آمار تنها می‌توان به تغییرات جمعیتی پرداخت و نمی‌توان باقاطعیت گفت که کیفیت بازار کار چگونه تغییر کرده است. برای بررسی کیفیت، از گزارش «جریان نیروی کار» استفاده می‌شود.

گزارش «جریان نیروی کار» مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری، 88.2 درصد از کسانی که در پاییز سال قبل شاغل بوده‌اند همچنان شاغل مانده‌اند. به بیان دیگر، اگر تعداد شاغلان در پاییز سال گذشته را 1000 نفر در نظر بگیریم، 882 نفر از آن‌ها هنوز شاغل هستند.

در مقابل،‌ 2.7 درصد از شاغلان پاییز سال قبل در پاییز 1402 بیکار شده‌اند. یعنی از میان 1000 شاغل فرضی در پاییز سال گذشته، 27 نفر بیکار شده‌اند. در تعریف مرکز آمار، بیکار به کسی گفته می‌شود که شغل ندارد اما یا تمایل به کارکردن دارد و یا در جستجوی کار است.

همچنین، از میان تمام شاغلان پاییز سال قبل، 9.1 درصد در پاییز امسال به طور کلی از جمعیت فعال اقتصادی خارج شده‌اند. یعنی این افراد نه تنها شاغل نیستند بلکه از ذیل تعریف بیکار نیز خارج شده‌اند چون یا دیگر به کار کردن تمایل ندارند و یا از یافتن شغل ناامید شده‌اند. بنابراین، اگر تعداد شاغلان در پاییز سال گذشته را 1000 نفر در نظر بگیریم، 882 نفر از آن‌ها هنوز شاغل‌اند، 27 نفر از آن‌ها بیکار شده‌اند و 91 نفر از آن‌ها به جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند.

021027