hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > جزئیاتی جدید از آخرین شرایط برجام؛ ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است

جزئیاتی جدید از آخرین شرایط برجام؛ ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است

وزیر خارجه ایران درباره برجام گفت: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است. وی بر پایبندی ایران به مسیر مذاکره تاکید نمود و حمایت سیاسی سوئیس از روند مذاکرات را با اهمیت دانست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در اولین دیدار دوجانبه از دومین روز حضور خود در داووس سوئیس، با ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار امیرعبداللهیان با تشکر از اقدام سوئیس در محکوم کردن اقدام تروریستی کرمان گفت: ما برای توسعه روابط با سوئیس مصمم هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای دو کشور در زمینه‌های مختلف حقوقی و قضائی و نیز گفت‌وگوهای جامع سیاسی میان وزارت خارجه‌های دو کشور، به همکاری‌های سازنده فیمابین در چارچوب نقشه راه دو کشور اشاره کرد و افزود: ما بر تداوم گفت‌وگوها و همکاری‌های دو کشور در این راستا تاکید داریم.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر اهمیت تداوم گفت‌وگوهای دوره‌ای میان دو وزیر خارجه، از انجام و تقویت گفت‌وگوهای تخصصی میان کارشناسان دو کشور در زمینه‌های مختلف استقبال نمود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به فعالیت کمیسیون‌ مشترک دو کشور و برنامه برگزاری اجلاس آتی آن در تهران اشاره کرد و بر لزوم هماهنگی و همکاری برای برگزاری موفقیت‌آمیز آن تاکید نمود.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری‌ شرکتهای بخش خصوصی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و همچنین از همکاری در سایر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و گردشگری استقبال کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص برجام نیز گفت: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است.

وی بر پایبندی ایران به مسیر مذاکره تاکید نمود و حمایت سیاسی سوئیس از روند مذاکرات را با اهمیت دانست.

امیرعبداللهیان بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید و همچنین تداوم همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سیاست روشن و قطعی ایران توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات غزه و گسترش ابعاد آن در منطقه گفت، بحران غزه راه حل نظامی ندارد و ریشه بحران‌ نیز در ۷ اکتبر نیست بلکه در ۷۵ سال اشغالگری است و جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر راه حل سیاسی و دموکراتیک خود برای حل ریشه‌ای بحران فلسطین، بر ضرورت توقف فوری حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و باز شدن کریدورهای ارسال کمک های انسان‌دوستانه تاکید کرد و نقش سوئیس را در این زمینه و نیز کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه حائز اهمیت دانست.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر اهمیت حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در دریای سرخ، وضع موجود در دریای سرخ را نتیجه تحولات در غزه دانست و گفت: علت و ریشه بی‌ثباتی در دریای سرخ و منطقه، استمرار حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه غزه است.

ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس با تشکر از حضور امیرعبداللهیان در اجلاس داووس، به گفت‌وگوهای تلفنی دو طرف در نوامبر گذشته و دیدار دوجانبه در نیویورک اشاره کرد و مجددا با دولت و ملت ایران در خصوص اقدام‌ تروریستی کرمان همدردی کرد.

وزیر خارجه سوئیس عضویت ایران در بریکس را تبریک گفت.

وی همچنین ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، تداوم گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران در زمینه‌های مختلف دوجانبه و منطقه‌ای را حائز اهمیت دانست و بر تمایل و آمادگی خود برای تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌های دوجانبه با همتای ایرانی و نیز برگزاری جلسات دیپلمات‌ها و کارشناسان دو کشور در زمینه‌های تخصصی مورد اهتمام تهران و برن تاکید کرد.

وزیر خارجه سوئیس خواستار حمایت بیشتر از فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران شد.

وی ایران را کشور بزرگی دانست و با اشاره به ۱۰۰ سال رابطه سیاسی دو کشور و دهه‌ها سابقه همکاری برن و تهران در زمینه‌های مختلف، بر اهمیت تداوم و تقویت گفت‌وگوها و همکاری‌ها میان دو کشور تاکید نمود.

وزیر خارجه سوییس با اشاره به تحولات فلسطین، مخالفت کشورش را با کشتار غیرنظامیان اظهار داشت.

در این دیدار برخی دیگر از مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله بحران اوکراین نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.

سوئیس حافظ منافع آمریکا نزد جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: etemadonline-648706

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد