به گزارش اکوایران، امروز (26 دی 1402) در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست میهمان فعالان بخش خصوصی بود و دغدغه ها و پیشنهادهای آنها را در مورد بهبود وضعیت آب و هوایی شنید و در مقابل به گسترش مشارکت بخش خصوصی با سازمان اشاره کرد.

در این جلسه اما سلاجقه در مورد یک موضوع مهم سکوت کرد. او در مقابل اعتراض نسبت به مازوت سوزی در تهران و توقف این روند؛ سکوت کرد و پاسخی نداد.  او در مورد اضافه شدن تعطیلات زمستانه و کاهش تعطیلات تابستانه هم پاسخ شفافی نداد.

12 پیشنهاد کلیدی بخش خصوصی 

در این نشست که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شده بود؛ سعید تاجیک رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران  پیشنهادهای بخش خصوصی را برای حل مشکلات کنونی درحوزه محیط زیست مطرح کرد. یکی از راهکار مشخص بخش خصوصی، برقراری تعطیلات  زمستانی بود. آنها پیشنهاد دادند تعطیلات زمستانی  یک ماهه مدارس در بازه 15 آذر تا 15 دی برقرار شود در مقابل تعطیلات تابستانی در خرداد و شهریور کم شود.

اما موضوع دیگر  مشارکت اتاق با سازمان و سایر بخش های دولت برای فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی در جامعه بود. پیشنهاد بعدی، راه اندازی میز خدمات سازمان در محل اتاق تهران در راستای تسهیل گری برای اعضای اتاق بود.

تاجیک از سوی اتاق بر مشارکت و همراهی فعال بخش خصوصی در همایش ها و کنوانسیون ها بین المللی و رویدادهای جانبی آن اشاره کرد. او خواهان تسهیل مسیر استفاده بخش خصوصی از تسهیلات بانکی بین المللی در پروژه های زیست محیطی به کمک بخش خصوصی بود.

تاجیک به تامین تجهیزات زیست محیطی خارجی (از شمول تحریم ها خارج است) هم اشاره کرد و  بر تشکیل کمیته مشترک برای برنامه‌ریزی بر حضور موثر دولت و بخش خصوصی در COP29 تاکید کرد.

پیشنهاد بعدی، مشارکت اتاق بازرگانی تهران با سازمان برای اجرای طرح مطالعاتی منشا یابی آلودگی هوای تهران و ارائه راهکارهای عملیاتی بود.

تاجیک در لیست پیشنهادها به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل همگانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اشاره کرد.

تسهیل مسیر بخش خصوصی برای راه اندازی پروژه‌های انرژی‌های پاک و تجدید پذیر (بهره مندی از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید) موضوع بعدی بود که بخش خصوصی متقاضی آن بود.

درضمن معافیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از ایجاد فضای سبز موضوع ماده 15 قانون هوای پاک بود.

در این نشست تاجیک به موضوع اجرای معاینه فنی موتورخانه ها(فاز اول ساختمان‌های دولتی و عمومی) با مشروط کردن تمدید اشتراک گاز استاندارد 16000 اشاره کرد.

تصویب آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده پیشنهاد دیگر بخش خصوصی به دولت بود.

در این بخش تاجیک تاکید کرد: توسعه پایدار محیط زیست جز با توسعه فضای رقابتی (حذف قیمت گذاری های دستوری)در داخل و استفاده از ظرفیت های بین‌المللی حاصل نخواهد شد.

آمادگی بخش‌خصوصی برای حل معضل یارانه پنهان انرژی

در این جلسه، محمود نجفی‌عرب رئیس اتاق تهران به اصرار دولت‌ها در ایران بر ادامه روند یارانه‌های پنهان در اقتصاد کشور اشاره کرد و آن را عامل اصلی نابسامانی‌ها در اقتصاد و صنعت کشور دانست.  نجفی‌عرب با بیان اینکه نزدیک به 120 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی در کشور پرداخت می‌شود، گفت: هرچند تصمیم‌گیری برای حل این نابسامانی، برای دولت و مجلس سخت و دشوار است اما تاخیر در اتخاذ تصمیم قاطع برای ساماندهی به این وضعیت، به آسیب‌های بیشتر در اقتصاد و جامعه منجر خواهد شد.

او با بیان اینکه در کشور، شاهد بی‌عدالتی در مصرف انرژی هستیم، افزود: به طور قطع اعلام می‌کنم که تمامی فعالان اقتصادی و تمامی اتاق‌های سراسر کشور برای حل معضل یارانه‌های پنهان انرژی آماده همکاری با دولت هستند.

در ادامه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه دولت سیزدهم برای تولید 10 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در کشور، برنامه‌ریزی کرده است، افزود: طبق مصوبه دولت، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت کمتر از 100 مگاوات نیاز به اخذ مجوز ندارد و این در حالی است که فرآیندهای مربوط به ظرفیت‌های بالاتر نیز تسهیل شده‌است.

علی سلاجقه در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه فعالان اقتصادی ‌می‌توانند از نقشه‌های سازمان استفاده کنند، گفت: بخش آب نیز دارای مسایل متعددی است و تلاش می‌کنیم که این مساله را از حالت روزمرگی خارج کرده و به سوی تدوین یک طرح جامع سوق دهیم و از آب‌های پیدا و پنهان بهره‌برداری بهینه‌ای کنیم.

او همچنین با اشاره به پایین بودن قیمت بنزین از تلاش این سازمان برای متوقف شدن هدررفت گازهای فلر در غرب رود کارون سخن گفت و افزود: به دنبال آن هستیم که 20 درصد از عوارض آلایندگی در صندوق محیط‌زیست قرار گیرد و در قالب تسهیلات پرداخت شود.

سلاجقه در ادامه تجربه توکیو در کاهش آلودگی هوا را حائز اهمیت دانست و گفت که این تجربیات به شرط کارعلمی و کارشناسی قابل الگوبرداری است. او وعده تسهیل قوانین دست و پاگیر را هم به فعالان اقتصادی داد و از آنها خواست که از ظرفیت فارغ‌التحصیلان حوزه محیط زیست در بنگاه خود استفاده کنند.

پس از بیان این توضیحات، یک تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق تهران و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید.