به گزارش اکوایران، به طور کلی تامین اعتبار مورد نیاز بنگاه‌های مختلف یکی از پایه‌های اساسی برای رونق گرفتن اقتصاد تلقی می‌شود و تامین اعتبار صاحبان کسب و کارها در ایران عمدتا از طریق نظام بانکی و پرداخت وام صورت می‌گیرد.

این درحالیست که برخی کارشناسان اظهار می‌کنند هدایت بنگاه‌ها به سمت تامین نقدینگی بنگاه‌ها از طریق بازار اوراق بهادار یا بازار سرمایه امری ضروری به حساب می‌آید. 

سهم 82 درصدی صاحبان کسب و کار از کل تسهیلات

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی از ابتدای سال تا انتهای آذر ماه مجموعا 3 هزار و 165 همت تسهیلات به صاحبان کسب و کارهای مختلف پرداخت شده است. 

تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار حدود 82 درصد از کل اعتبارات پرداخت شده در 9 ماهه سال جاری را در بر می‌گیرد اما سهم هر یک از صاحبان کسب و کار از وام‌ها یکسان نبوده است. 

اشباع اقتصاد ایران با خدماتی که مولد صنعت نیست!

بررسی‌ها نشان می‌دهد از کل اعتبارات تخصیص داده شده به صاحبان کسب و کارهای مختلف، سهم بخش خدمات بیش از بقیه بخش‌ها بوده است. به همین ترتیب در 3 فصل نخست سال بیش از 41 درصد کل اعتبارات صاحبان صنایع، متعلق به بخش خدمات بوده است. به طور کلی در حال حاضر خدمات بزرگترین بخش اقتصاد است و بیشترین ارزش افزوده را در مقایسه با دیگر بخش‌ها تولید می‌کند و شاغلین زیادی نیز دارد. این درحالیست که برخی عنوان می‌کنند بخش بزرگی از خدمات در ایران مولد بخش صنعت نیست درحالیکه در کشورهای صنعتی و پیشرفته، خدمات کمک شایانی به صنعت کرده است. 

1402102301

از سوی دیگر مشاهده می‌شود حدود 36 درصد از وام‌های تخصیص یافته به صاحبان کسب و کار نیز به بخش صنعت و معدن تزریق شده است. در مقابل سهم بازرگانی حدودا 9.9 درصد، کشاورزی 7 درصد و ساختمان سازی و مسکن حدود 5 درصد بوده است. کمتر از 1 درصد نیز به بخش‌های متفرقه اقتصادی پرداخت شده است.

یکی از مهمترین کانال‌های رشددهنده نقدینگی در حال حاضر، تامین اعتبار بنگاه‌های اقتصادی از طریق نظام بانکی است که قطع آن به دلیل آثار گسترده اجتماعی توصیه نمی‌شود اما یکی از جانشین‌های نظام بانکی برای تامین اعتبار بنگاه‌ها می‌تواند بازار سرمایه یا اوراق بهادار باشد.