hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > پایان کاشت 434 هزارهکتار گندم در فارس

رئیس جهادکشاورزی استان اعلام کرد:

پایان کاشت 434 هزارهکتار گندم در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بیش از 434 هزار هکتار گندم آبی و دیم در استان فارس کشت شده از پایان عملیات کاشت این محصول خبر داد.


مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه کاشت گندم از اوایل مهرماه در شهرستان‌های شمالی استان فارس آغاز شد و تا پایان آذر ماه ادامه داشت، گفت: در سال زراعی جاری ۲۸۷ هزار و ۱۶۲ هکتار گندم آبی و ۱۴۷ هزار و ۸۷ هکتار گندم دیم در استان فارس کشت شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه‌های مدونی برای افزایش عملکرد گندم و تداوم پایداری تولید در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تأمین و تدارک بالغ بر ۵۸ هزار تن گندم ارقام آبی و دیم در سه طبقه پرورشی ۳، مادری و گواهی شده از مهمترین برنامه‌های سال زراعی جاری است و از این نظر استان فارس رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

دهقان پور، تأمین و توزیع کود‌های پایه به میزان ۱۸۸ هزار و ۴۵۶ تن، تدارک ماشین آلات مورد نیاز به منظور ارتقاء درجه مکانیزاسیون گندم آبی به ۸۱. ۷ درصد و گندم دیم به ۷۱. ۵ درصد را از مهمترین اقدامات این سازمان در کشت گندم عنوان کرد.

تأمین و توزیع سموم مورد نیاز به منظور کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف افزایش نفوذ دانش در بین کشاورزان و کارشناسان از دیگر اقدامات مهمی بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد.

اجرای طرح‌های مشارکتی با هدف پایداری تولید گندم در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اجرای طرح‌های متنوع مانند افزایش تولید در نظام گندم بنیان در سطحی معادل ۱۴۰ هزار و ۹۰۰ هکتار در ۱۷ شهرستان استان فارس و طرح انتقال دانش فنی گندم با همکاری محققان کشور صربستان در شهرستان زرقان را از مهمترین طرح‌های در دست اجرا این سازمان در سال زراعی جاری دانست.

دهقان‌پور گفت: طرح مقایسه مشارکتی ارقام گندم آبی و دیم در ۸ شهرستان استان فارس، طرح مقایسه مشارکتی تغذیه گندم در ۱۴ شهرستان، طرح مقایسه مشارکتی تراکم گندم در ۴ شهرستان و طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در ۱۶ شهرستان را از دیگر طرح‌های مهمی دانست که در راستای افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح به منظور پایداری تولید اجراء خواهد شد.

این مقام مسئول به کشاورزان توصیه کرد که با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی در مقایسه با سال زراعی گذشته و آمار بلندمدت و همچنین افزایش نسبی دما، تغذیه گیاهی مزارع خود را به منظور افزایش تحمل مزارع در مقابله با تنش‌های خشکی، دمایی و خشکی و سرمازدگی مدنظر قرار داده و با استفاده از کود‌های پتاسه همراه با اوره مزارع خود را در برابر این شرایط متحمل کنند تا با همت و تلاش آن‌ها، پایداری تولید گندم در استان فارس محقق شود.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد