به گزارش اکوایران، آرژانتین سال 2023 را در حالی به پایان رساند که بالاترین سرعت افزایش تورم خود در بیش از سه دهه اخیر را تجربه کرد.

به نوشته بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که خاویر میلِی، رئیس‌جمهور آرژانتین،‌ در حال برداشتن انبوهی از کنترل‌های ارزی و سیاست‌های مربوط به حفظ قیمت‌ها است که توسط دولت پیشین این کشور اعمال شده بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده در دسامبر 2023 و در مقایسه با یک سال قبل‌تر با رشد 211/4 درصدی مواجه شده و آرژانتین توانسته با سبقت از ونزوئلا، سریع‌ترین افزایش نرخ تورم در آمریکای لاتین را به نام خود ثبت کند.

آمارهایی که در روز پنجشنبه (21 دی) منتشر شد همچنین نشان داد قیمت‌ها نسبت به ماه نوامبر با رشد 25/5 درصدی روبه‌رو شدند که پایین‌تر از تخمین 30 درصدی اقتصاددانان بلومبرگ بوده است.

خاویر میلی پس از روی کار آمدن، ارزش پول ملی آرژانتین - موسوم به پزو - را 54 درصد کاهش داد و کنترل قیمتی بر صدها محصولی را که مردم این کشور به شکل روزانه مصرف می‌کنند، حذف کرد.

آرژانتین

کالاها، خدمات،‌ بخش سلامت و حمل‌ونقل به ترتیب با بیشترین تورم در ماه گذشته میلادی همراه شدند.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه با بررسی برنامه 44 میلیارد دلاری رئیس‌جمهور آرژانتین موافقت کرد و این موضوع راه را برای پرداخت وام 4/7 میلیارد دلاری به این کشور هموار می‌کند. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که داروی تلخ آرژانتین برای درمان اقتصاد این کشور قیمت‌ها را در ماه‌های آینده افزایش دهد، قبل از اینکه روند کاهش تدریجی تورم آغاز شود.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «تورم آرژانتین در ماه دسامبر کمتر از حد انتظار بود، اما نمی‌توان آن را نشانه‌ای مبنی بر پایان بدترین اتفاقات قلمداد کرد. با باقی ماندن تأثیر کاهش 54 درصدی ارزش پزو، تورم آرژانتین در ماه ژانویه نیز بالا خواهد بود.»

سیاست‌های همراه با شوک‌ خاویر مالی در جهت بهبود اقتصاد این کشور، باعث انقباض بیشتر اقتصاد آن در سال جاری میلادی می‌شود، به این معنی که آرژانتینی‌ها با دوره طولانی رکود تورمی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد.