hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل در نظام سلامت به میزبانی علوم پزشکی شیراز

برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل در نظام سلامت به میزبانی علوم پزشکی شیراز

همايش ملی تخصصي پدافند غيرعامل در نظام سلامت، با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس؛ رئيس دانشگاه  علوم پزشکی شیراز؛ رئیس سازمان اورژانس کشور و رئيس كميته پدافند غيرعامل وزارت بهداشت؛ معاون سازمان پدافند غيرعامل كشور و دیگر مسئولان ملی و استانی در شیراز آغاز به کار کرد.

در این همایش 2 روزه نشست و كارگاه آموزشي با محورهایی مانند پدافند غيرعامل در نظام سلامت؛ تهديدات زيستي و تبيين اهداف پدافند زيستي در نظام سلامت، تهديدات شيميايي و تبيين اهداف پدافند شيميايي در نظام سلامت، تهديدات سايبري و تبيين اهداف پدافند سايبري در نظام سلامت، تهديدات اقليمي و پيامدهاي آن و تعيين تهديدات و مخاطرات باروري و جواني جمعيت پیش بینی شده است.

تهدیدهای جدید رویکرد، جدید را می‌ طلبد

رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در آیین افتتاحیه همایش ملی همایش ملی تخصصی پدافند غیرعامل در نظام سلامت، مقابله با تهدیدهای جدید را نیازمند رویکردهای جدید عنوان کرد.

دکتر «جعفر میعادفر» رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت توجه به حوزه پدافند غیرعامل در حوزه سلامت کشور را ضروری خواند و گفت: در دنیا بیش از ۵۰ نوع بلایای طبیعی شناخته شده وجود دارد که بیش از ۳۰ نوع آن در ایران رخ داده است.

بررسی موقعیت ایران و تهدیدات نظام سلامت، جنگ‌های ترکیبی، آمیخته و هیبریدی و نقش نظام سلامت در این بحران‌ها؛ وظایف عملیاتی پدافند غیرعامل، حوزه مسوولیتی پدافند غیرعامل، تهدیدهای سایبری، مقابله با تهدیدهای طبیعی، اهداف و مقاصد غیر عامل در نظام سلامت دیگر محورهای این همایش ملی بود.

رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه به بیان اقدامات صورت گرفته در حوزه پدافند غیرعامل در دولت سیزدهم پرداخت و با تاکید بر به کارگیری اقدامات دفاع غیرعامل گفت: تهدیدهای جدید، رویکرد جدید را می‌طلبد.

میعادفر از دست اندرکاران این همایش ملی به ویژه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری فارس و رییس کمیته پدافند دانشگاه برای پیگیری و برگزاری این همایش ملی قدردانی کرد.

شرح وظایف پدافند و تبیین برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۲ کمیته پدافند غیرعامل از دیگر محورهای این همایش ملی بود که از سوی دکتر «میعادفر» رئیس ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت به آن پرداخته شد.

ارزیابی و برخورد علمی در مواجهه با بحران ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این همایش، گزارشی از اقدامات ضروری و انجام شده از سوی این در خدمات رسانی به مصدومان انفجار در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد و حادثه تروریستی کرمان را ارایه کرد.

دکتر «مهرداد شریفی» گفت: یکی از نکات مهم در بحران ها و حوادث، مدیریت میدانی و حضور به موقع مسوولان تصمیم گیرنده در صحنه حادثه است.

او ادامه داد: تحلیل نحوه‌ ارائه خدمات بهداشتی درمانی در بحران ‌ها و حوادث و برگزاری جلسات تحلیلی، از دیگر مواردی است که می‌تواند به قالب درس آموخته کمک شایانی در ارایه خدمات سلامت در حوادث و بحران ها داشته باشد.

اهمیت نقش جامعه دانشگاهی در توسعه اهداف پدافند غیرعامل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز وظیفه مراکز علمی و دانشگاهی را ضمن آمادگی، نشر مسائل علمی در حوزه پدافند غیرعامل دانست و بر نقش مراکز دانشگاهی حوزه سلامت کشور در این زمینه تاکید کرد.

دکتر «سید وحید حسینی» گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی، خون شهدا، رهبری امام راحل(ره)، رهبری مقام معظم رهبری و نقش اسلام در حق خواهی و مبارزه با سلطه، فعالیت های گسترده ای شده که دشمن را در حالت پدافندی مطلق قرار داده است.

او با تاکید بر آمادگی کامل در برابر دشمنان، افزود: در همین راستا در این همایش ملی تلاش شده تا همه ابعاد تخصصی پدافند غیرعامل در حیطه های مختلف از جمله زیستی، سایبری و شیمیایی مورد توجه قرار گیرد.

حسینی با بیان نقش اصلی و ماهیت ضد استکباری نظام جمهوری اسلامی، گفت: باید برای سربلندی و اقتدار کشور، با وحدت و هماهنگی همه جانبه بکوشیم و مقتدرانه استقامت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به گستردگی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و توانمندی های موجود در حیطه های مختلف، بر توسعه اهداف پدافند غیرعامل در این مجموعه تاکید کرد.

بهره مندی از دانش نخبگان برای ارتقای آمادگی در زمینه پدافند غیرعامل کشور

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری فارس نیز ضمن بیان کلیات پدافند غیرعامل؛ یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای اقدام تروریستی کرمان را گرامی داشته و از دست‌اندرکاران این همایش ملی قدردانی کرد.

دکتر «محمد جباریان» با ارایه راهکارهایی پیرامون مقابله با شیوه‌های پیچیده دشمن در آسیب رسانی به کشور گفت: با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های دشمن نیز تغییر و افزایش پیدا کرده است و برای مقابله با هرگونه تهدید، باید خود را آماده کنیم.

جباریان تاکید کرد: باید از ظرفیت نخبگان کشوری، دانش مدیران و بهره‌گیری از پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در خصوص پدافند غیرعامل و مصون سازی کشور بهره جست.

او با بیان اینکه هم اکنون در حال جنگ ترکیبی هستیم و دشمن با استفاده از ابزار ترور و ابزار رسانه می جنگد، گفت: ایجاد اختلاف قومی مذهبی در کشور و ناامن کردن جامعه، از جمله تاکتیک های دشمن در این زمینه است.

خودی‌ها افرادی هستند که عزت و قدرت کشور را باور دارند

نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این همایش اعزام گروه درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به کرمان را نمونه ای از تحقق وظایف نظام سلامت در حوزه پدافند غیرعامل دانست.

آیت الله دکتر «لطف الله دژکام» در این همایش که صبح امروز در مجتمع ولایت شیراز آغاز شد، به بیان اهمیت پدافند غیرعامل در نظام سلامت پرداخت و افزود: پدافند غیر کنشگر و دفاع غیر نظامی، دفاع از کشور، نظام و مردم، از دیگر تعاریف پدافند غیرعامل است.

او با اشاره به آیات قرآنی مبنی بر اهمیت حفظ آمادگی دفاعی در برابر دشمن، توجه به مبحث پدافند غیرعامل را نیز گامی در این راستا برشمرد و گفت: قرآن کریم درباره نیاز انسان‌ها برای اداره اجتماع و رشد فردی، به مطالب بسیاری پرداخته است.

آیت‌الله دژکام با این توضیح که در آیه 71 سوره نساء تاکید شده که ای کسانی که ایمان آورده اید، آمادگی دفاعی خود را حفظ کنید؛ ایمان در مقابل کفر قرار گرفته و نیروهای خودی نیز مومنان هستند، گفت: در حال حاضر خودی ها، افرادی هستند که به عزت و قدرت کشور باور دارند و مشخص کردن مرزهای دفاعی، با تعیین نیروهای خودی و غیر خودی رقم می خورد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس مبانی آمادگی دفاعی را شامل پیشگیری از خطر برای مردم، پایداری نظام و پرهیز از لطمه به شبکه های خدمات رسانی به مردم عنوان کرد.

آیت الله دژکام با بیان اینکه در قرآن، نیازهای عمومی و کلی بشر و چارچوب آن  بیان شده است، گفت: در زمان بحران، مردم و نظام سلامت، هر کدام وظیفه ای دارند که در اقدام تروریستی کرمان، با اعزام نیروی های تخصصی درمانی برای کمک به مجروحان این حادثه از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و در دفاع غیرنظامی از مردم، شاهد تحقق این وظیفه بودیم.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه سیستم خدمات رسانی باید پایدار عمل کند، اجرای مراقبت متعالی در منزل را از جهات مختلفی در تقویت زیرساخت و ارتقای نظام سلامت، موثر دانست. 

همایش ملی تخصصی پدافند غیرعامل در نظام سلامت، نوزدهم دی 1402 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز به کار کرد و تا بیستم دی ادامه دارد.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد