به گزارش اکوایران، طبق جدیدترین داده‌های مرکز آمار تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه خانه‌های پایتخت در آذر 1402 نسبت به آبان ماه کاهش یافته است. بعلاوه، تورم ماهانه این واحدها نیز منفی شده است. یعنی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آذر 1402 ارزان‌تر از آبان ماه بوده است.

میانگین وزنی و حسابی قیمت مسکن نیز در این استان به ترتیب حدود 400 هزار تومان و یک میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافته است. همچنین، تعداد معاملات مسکن پایتخت‌نشینان در آخرین ماه از پاییز امسال نسبت به آبان ماه شاهد افزایش بوده است.

تب‌سنج‌های مرکز آمار برای قیمت مسکن در تهران

مرکز آمار در آخرین گزارش خود از دو شاخص برای بررسی وضعیت بازار مسکن در تهران استفاده کرده است. یکی از این شاخص‌ها، متوسط قیمت است که به دو صورت «وزنی» و «حسابی» محاسبه شده است. متوسط قیمت همان میانگین قیمت خانه‌های معامله شده در پایتخت طی آذر 1402 است. این شاخص بیش‌تر برای آگاهی از «سطح قیمت‌ها»‌ مناسب است و چون کیفیت واحدهای مسکونی را در خود جای نداده توصیه نمی‌شود که از آن برای تحلیل «تغییرات قیمت» استفاده شود.

ابزار دیگری که مرکز آمار از آن استفاده می‌کند، شاخص قیمت مسکن است که در ذات خود کیفیت واحدهای مسکونی را نیز جای داده است. بهتر است برای آگاهی از «درصد تغییرات قیمت» از تغییرات شاخص قیمت یا همان نرخ تورم استفاده شود.

021019

ارزان‌‌شدن خانه‌های تهران در آذر 1402

طبق گزارش مرکز آمار، در آذر سال جاری متوسط وزنی قیمت هر متر مربع خانه در تهران 80 میلیون و 298 هزار تومان برآورد شده است. این رقم در آبان ماه 80 میلیون و 680 هزار تومان بوده است. همچنین، میانگین حسابی هر متر مربع خانه نیز در این شهر به 75 میلیون و 923 هزار تومان رسیده است که حدودا یک میلیون و 600 هزار تومان نسبت به آبان ماه کاهش یافته است.

این ارقام نشان‌دهنده متوسط قیمت مسکن در تهران طی آذر سال جاری بوده و بهتر است برای دستیابی درک بهتر از تغییرات این بازار به شاخص‌های تورمی آن نیز نگاه کرد. شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه از 1.5 درصد در آبان به منفی 2.9 درصد در آذر ماه رسیده است. تورم منفی، به معنای ارزان‌شدن قیمت مسکن است. به عبارت دیگر، شهروندان تهرانی در آخرین ماه پاییز سال جاری برای خرید یک متر مربع خانه در تهران به طور متوسط 2.9 درصد کمتر از آبان هزینه کرده‌اند.

کاهش تورم نقطه‌ای مسکن در پایتخت؛ تورم سالانه همچنان بالای 85 درصد

داده‌های منتشرشده در آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه مسکن در تهران طی آذر سال جاری 57.5 درصد برآورد شده است. این رقم در آبان 68.7 درصد بوده است. تورم سالانه نیز از 86.3 درصد در آبان به 85.7 درصد در آذر ماه کاهش یافته است. البته باید توجه داشت که اگر چه تورم نقطه‌ای و سالانه مسکن در پایتخت کاهش یافته اما همچنان بالاتر از 57 درصد و 85 درصد در نوسان است.

بنابراین، به طور کلی می‌توان گفت که پرونده پاییز 1402 در حالی بسته شده که قیمت خانه در مسکن نسبت به اوایل و نیمه پاییز کاهش یافته است. این کاهش قیمت در حالی رخ داده که تعداد معاملات مسکن با افزایش روبرو بوده است. به بیان دیگر، تعداد معاملات مسکن در آبان ماه 3 هزار و 998 مورد بوده که در آذر امسال به 4 هزار و 72 مورد افزایش یافته است.

021019