hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید زباله در شهر یاسوج با شیوع بیماری کرونا

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید زباله در شهر یاسوج با شیوع بیماری کرونا

شهردار یاسوج گفت: از ابتدای اسفند ۹۸ تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید زباله نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است.

“نستهن مقدم” ، افزود: شهر یاسوج به دو ناحیه یک و دو تقسیم می شود با سه پیمانکار جمع آوری و حمل زباله را که توسط ۲۱ دستگاه حمل زباله و ۷۱ نفر پاکبان که کار جمع آوری زباله از محل های مختلف شهر و انتقال به مرکز دفن زباله در منطقه"دو پشته دشت روم" را بر عهده دارند را شامل می شود.
 وی تصریح کرد: روزانه متوسط ۱۲۰ تن زباله های تجاری، خانگی، سایر صنوف و همچنین زباله های عفونی بعد از بی خطر سازی به مرکز دفن زباله منتقل می شوند.
شهردار یاسوج ادامه داد: این روزها و با شیوع بیماری کروناویروس شهرداری وسایل حفاظتی بهداشتی از جمله ماسک، دستکش، ژل برای پاکبانان تهیه و در اختیار آن‌ها قرار داده است.
مقدم اظهارکرد: جمع کلی پسماندها در قبل از شیوع کرونا و با شیوع کرونا تغییر پیدا نکرده است بلکه میزان آن در مناطق تغییر پیدا کرده، برای مثال قبلا در مراکز شهر زباله های زیادی به دلیل فعالیت های تجاری کسبه و هم چنین مراکز طبخ غذا از جمله رستوران‌ها بوده که میزان آن کم شده و همین میزان به پسماند خانگی اضافه شده است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای اسفند ۹۸ تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید زباله نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است به این دلیل که در سال گذشته شهر ما مقصد سفر گردشگران و مسافرین و هموطنان مان بوده اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از تردد و مسافرت و قرنطینه خانگی این میزان کاهش پیدا کرده است.
شهردار یاسوج بیان کرد: سال گذشته در آبشار یاسوج روزانه بیش از ۱۵ تا ۳۰ تن تولید زباله داشتیم که در این مدت شیوع بیماری و تعطیل شدن این منطقه گردشگری تولید زباله به کمتر از یک تن رسیده است که آن هم تنها زباله خانگی ساکنین آن منطقه است.
مقدم تاکید کرد: قبل از این که محدودیت فعالیت مراکز درمانی خصوصی را داشته باشیم، در ماه های گذشته شاهد پسماندهای مطب ها و مراکز درمانی خصوصی در کیسه های معمولی یا کیسه های زباله سیاه بودیم درصورتی که این مراکز مکلف هستند زباله های عفونی خود را در کیسه های زرد رنگ جمع آوری کنند تا نسبت به بی خطر کردن آن ها و انتقال آن ها با رعایت اصول بهداشتی اقدام شود و ما از آن ها می خواهیم بعد از برداشته شدن محدودیت ها این موارد را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: حاشیه نشین‌های شهر یاسوج زباله‌های خود را به اطراف ساختمان‌های مسکونی انداخته و این شهر به دلیل همجواری با روستاها و همچنین استقرار عشایر در پاره ای از فصل‌ها باعث تجمع حیوانات از جمله سگ‌ها و گربه‌ها می شود که هم مشکلاتی را برای شهروندان و هم خطری برای پاکبانان که کار جمع آوری این زباله‌ها را برعهده دارند به وجود می آورد و از همشهریان می خواهیم که زباله‌های خود را در کیسه های در بسته در زمان مناسب و مکان‌های مشخص شده قرار دهند که نیروی خدماتی شهرداری یک روز در میان به آن مکان ها مراجعه کرده و زباله‌ها را جمع آوری کنند.
شهردار یاسوج خاطرنشان کرد: از مراکز بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می خواهیم، لیست افرادی را که مشکوک به کرونا یا درگیر به کرونا هستند و به آن ها توصیه شده در خانه‌هایشان قرنطینه شوند را در اختیار معاونت خدمات شهری شهرداری قرار دهند تا با رعایت اصول بهداشتی نسبت به انتقال پسماند به روش بهداشتی اقدام کنند و حوزه خدمات و پسماند شهرداری این خانه ها را بشناسد و حتی شهرداری کیسه‌های قرمز به آن ها تحویل دهد که پسماند آن‌ها وارد پسماند عمومی نشود.
مقدم بیان کرد: به دلیل این که این روزها مشاهده شده که بیشتر پسماندهای خانگی جمع آوری شده حاوی دستکس، ماسک و وسایل محافظتی است از شهروندان می خواهیم دستکس و ماسک‌های خود را در زباله های خانگی رها نکنند و در کیسه‌های جداگانه جمع آوری کنند.
وی تصریح کرد: مشاهده شده که برخی از ساکنین حومه شهر یاسوج که زیر نظر بخشداری ها و دهیاری‌ها هستند زباله های خود را بدون هماهنگی و با ماشین‌های شخصی در ورودی دو پشته دشتروم در مسیر اصلی رها می کنند که همکاران ما باید روزانه نزدیک به یک تن زباله جلوی ورودی مرکز دفن جمع آوری کنند و ما انتظار داریم از بخشدار و فرماندار و همه دهیاران که به مردم توصیه کنند از رهاسازی پسماندها در جاده اصلی دوپشته دشتروم خودداری کنند.
شهردار یاسوج تاکید کرد: این روزها کار مونتاژ کارخانه تفکیک و بازیافت زباله شهر یاسوج و حومه، در شهرک صنعتی "بلکو" مراحل نهایی خود را طی می کند که گزارش تکمیلی این خبر ارائه خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد