hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > انجیل ۶۰۲ ساله در موزه ملی ارامنه

انجیل ۶۰۲ ساله در موزه ملی ارامنه

همزمان با سیل مهاجرت ارامنه که مقارن با دوره پهلوی اول بود اغلب ارامنه برای ادای فرایض مذهبی‌شان راهی کلیسای گئورگ مقدس در بازارچه‌ قوام‌الدوله می‌شدند که فضای این کلیسا پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان نبود. از این رو، کلنگ کلیسای مریم مقدس را سال ۱۳۱۷ به زمین زدند.

موزه آراداک مانوکیان یا موزه ملی ارامنه یکی از بخش‌های دیدنی کلیسای مریم مقدس تهران است. این موزه مجموعه‌ای جالب و جذاب از فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی‌های ارامنه در طول تاریخ ایران است.

نصرالله حدادی، تهران‌شناس، درباره این موزه می‌گوید: «موزه آراداک مانوکیان ۱۴ آبان ماه سال ۱۳۷۸ افتتاح شد و نامش به یاد و احترام اسقف اعظم آراداک مانوکیان، رهبر دینی ارمنیان تهران، گذاشته شد.

این مجموعه شامل موزه‌های مردم‌شناسی، فرهنگی و دینی ارامنه است. در این موزه اشیایی شامل کتاب‌های خطی، پرده‌های نقاشی، اشیای سفالی و فلزی، لباس‌های سنتی و غیره به چشم می‌خورد. بخشی از این موزه به اشیا و لوازم و کلیسایی که ارمنیان در مراسم مذهبی از آن استفاده می‌کردند، اختصاص داده شده است.»

موزه آراداک مانوکیان یکی از منابع خوب برای مطالعه پژوهشگران در حوزه تاریخ ادیان است. تصاویر کلیساهای معروف ایران و جهان، موزه مردم‌شناسی لباس که شامل نوع پوشش آداب و رسوم و سبک زندگی ارامنه ایران در شهرهای مختلف است، اشیای ارزشمندی که گویای سبک زندگی ارامنه است و کتاب‌های قدیمی ارامنه، کتاب‌های انجیل چاپی و دست‌نوشته که مهم‌ترین آن کتاب انجیل قدیمی به قدمت ۶۰۲ ساله از بخش‌های دیدنی این موزه است.

به گفته حدادی، بیشتر اشیای موزه آراداک مانوکیان پیشنه و قدمت تاریخی دارند و در بخشی از این موزه لوازم شخصی اسقف اعظم آرادک مانوکیان به نمایش درآمده است. این لوازم شامل نشان‌ها، جوایز اهدا شده، اسناد و دست‌نوشته‌های اسقف آرادک مانوکیان است.

بسیاری از ارمنیان برای حفظ تاریخ و یادآوری سرگذشت و خاطراتشان اشیاء قدیمی و یادگارهای به جا مانده از آبا و اجدادشان را به موزه اهدا می‌کنند و بسیاری از اشیای موزه مانند ظروف سفالی، فرش‌های دستبافت و... اهدایی از طرف خود ارامنه است.

منبع: همشهری

منبع: faradeed-170492

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد