hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > نرم افزار کتابخانه علوم حدیث در قم رونمایی شد

نرم افزار کتابخانه علوم حدیث در قم رونمایی شد

مراسم رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث با حضور رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و جمعی از پژوهشگران علوم دینی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور قم برگزار شد.

به گزارش رویداد ایران در قم ،حجت‌الاسلام حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با اشاره به اینکه نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث اولین نرم‌افزار در این رشته است، گفت:

این نرم‌افزار یک کتابخانه تخصصی دیجیتال و مشتمل بر مجموعه کتاب‌هایی است که به بیان دانش‌ها و مهارت‌هایی پیرامون حدیث در دو جنبه سند و متن جهت ارتباط سنجی و فهم حدیث می‌پردازد.

وی با اشاره به محتوای این نرم افزار گفت: این نرم‌افزار شامل مهمترین منابع علوم حدیثی از شیعه و اهل سنت است که در قالب کتابخانه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مدیر گروه علمی مرکز کامپیوتری نور با اشاره به ضرورت‌ تولید این نرم‌افزارگفت: این نرم‌افزار کتاب‌های حدیثی شیعه و اهل سنت در بستر واحد است که زمینه ارائه مهمترین کتاب‌های علوم حدیثی شیعه و اهل سنت به پژوهشگران و بویژه حدیث پژوهان را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این نرم‌افزار مشتمل بر ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهمترین منابع شیعه و اهل سنت در موضوع مختلف علوم حدیث مانند تاریخ‌الحدیث، درایه‌الحدیث و یا مصطلح‌الحدیث، فقه‌الحدیث، علل‌الحدیث و نقل‌الحدیث است.

وی تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های این نرم‌افرار، کارپوشه اصطلاحات و واژگان حدیث و رجال است و بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ اصطلاح تخصصی حدیث و رجال از ۱۹ عنوان کتاب استخراج شده است.

حجت الاسلام قاضی عسگر، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث نیز در این مراسم با اشاره به توسعه هوش مصنوعی و ضرورت ورود پژوهشگران و عالمان حوزه دین و تشییع به این حوزه و فناوری‌های روز گفت: امروز مسائلی وارد شده که سابقه‌ای در فقه ما ندارد، باید با اصول و محکمات استنباط کنیم، هوش مصنوعی یکی از همین مسائل است.

قاضی عسکر اضافه کرد: هوش مصنوعی خیلی مطلب دارد که باید از منظر فقهی به آن پرداخته شود، حوزه علمیه ما باید زودتر و جلوتر از زمان حرکت کند.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه، این مسائل برای ما بحران ایجاد کند، محققان و اندیشمندان باید وارد شوند، و کارهای فاخر و بزرگی انجام دهند.

وی با بیان اینکه پس از ظهور داعش و شناخت تفکر تکفیری‌ها زمینه‌ی مناسبی برای توسعه مکتب اهل بیت فراهم شد، افزود: ضرورت دارد اندیشمندان وارد عرصه‌های پژوهش شوند تا محبت و عشق اهل بیت علیهم السلام را در دل‌های مردم جهان ایجاد کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد