به گزارش اکوایران؛ نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ امروز شنبه ۱۶ دی 1402 با حضور داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و اعضای این کمیسیون برگزار و بر این اساس دو تصمیم مهم برای وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری گرفته شد. 

بر این اساس و به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، کمیسیون در جریان بررسی بند (ث) تبصره 13 لایحه بودجه، بانک مرکزی را مکلف کرد تا مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از محل سپرده‌‌های قر‌ض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز، شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را تا سقف 3 میلیارد ریال به قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و دیگر موارد ذکر شده در قوانین فوق اختصاص دهد.

آنطور که رحیم زارع اظهار کرده، کمیسیون در بند (ث) تبصره 13 لایحه بودجه مصوب کرد تا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول فروردین 1401 بوده است، مبلغ 300 میلیون تومان و با دوره بازپرداخت 10 ساله باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 بیان کرده که  کمیسیون در بند مذکور مصوب کرد که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج زیر 25 سال و زوجه زیر 23 سال 350 میلیون تومان باشد.

زارع تاکید کرده، نهایی شدن این مبلغ وام ازدواج، منوط به تصویب تبصره مذکور در صحن علنی مجلس و تایید از سوی شورای نگهبان است. 

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق، برای فرزندانی که از سال 1402 به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول 40 میلیون تومان، به ازای فرزند دوم 80 میلیون تومان، به ازای فرزند سوم 120 میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم 150 میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و بیشتر 200 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

زارع تاکید کرده که پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق، بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد و پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع بند (الف) این تبصره و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی، یا تنها یک فقره سفته، یا یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.