hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > رویکردی نوین برای صنعت کنسرو استان اصفهان ضروری است

مسعود بختیاری؛ در آستانه برگزاری بیستمین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و تجهیزات وابسته

رویکردی نوین برای صنعت کنسرو استان اصفهان ضروری است

مسعود بختیاری؛ رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران، صنایع تبدیلی و به ویژه صنعت کنسرو را صنعتی استراتژیک و مرتبط با امنیت غذایی برشمرد و بر ضرورت تغییر رویکرد و نگرش ها درباره آن تأکید کرد.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران با تأکید بر آنکه صنایع غذایی و به‌ویژه صنعت کنسرو را در دنیا جزو صنایع استراتژیک می‌شمارند؛ این صنعت را مرتبط و مؤثر بر امنیت غذایی دانست.

مسعود بختیاری در این باره افزود: در صنایع غذایی؛ صنایع تبدیلی و به‌صورت ویژه‌تر صنایع کنسروی از اهمیت خاصی برخوردارند، این موضوع به بحث امنیت غذایی و پیشگیری از دورریز و هدررفت محصولات کشاورزی برمیگردد. بختیاری اذعان کرد: طبق آمارها حدود 30 درصد از محصولات کشاورزی دورریز میشود، با رونق صنایع کنسرو در حوزه صنایع تبدیلی اما میتوانیم از دورریزها تا حد مطلوبی پیشگیری کنیم. او در ادامه تأکید کرد: جدای از حوزه مهم امنیت غذایی، صنایع غذایی نقش مهم و تأثیرگذاری در تأمین ایمنی غذایی نیز دارند.

نام و نشانی از کارخانه‌های بزرگ کنسرو ماهی اصفهان نمانده است

مدیرعامل شرکت خشکبار ایران گفت: صنایع تبدیلی نیاز تمامی کشور ماست، به همین دلیل گستردگی بسیاری در تمام نقاط کشور دارد و نیاز است در این حوزه با رویکردی متفاوت برنامهریزی داشته باشیم. او به سیبزمینی بهعنوان یکی از مهمترین کالاهای منطقه فریدونشهر اشاره کرد و توضیح داد: در این منطقه با استفاده از صنایع تبدیلی میتوانیم شاهد توسعه مطلوبی باشیم؛ اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در ادامه به موضوع صنعت کنسرو ماهی بهعنوان فعالیت تخصصی خود اشاره کرد و افزود: استان اصفهان در زمینه صنعت کنسرو ماهی، سالیان نهچندان دور کارخانههای بزرگی وجود داشت که در کشور سرآمد بودند؛ اما امروز حضور ندارند و نام و نشانی از آنها نیست.

سیاست‌های عجولانه و غیرکارشناسی بلای جان صنعت شده است

بختیاری یکی از مهمترین چالشهای صنعت کنسرو را تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش دانست و توضیح داد؛ باتوجهبه افزایش قیمت مواد اولیه کارخانهها، این صنعت با معضل روبرو است. معمولاً یکی از راهها که کارخانهها برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش از آن بهره میبردند بانکها بودند که امروز به‌هیچ‌وجه همراهی نمیکنند و این روند معضلی را به معضلات صنعت افزوده است. این در حالی است که سیاستهای عجولانه و غیرکارشناسی در مقاطع مختلف بلای جان صنایع شده و هزینههای بسیاری را به آنها تحمیل میکند.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار کرد: در بحث قانون کار می‌توان ادعا داشت قانون یکطرفه است و منافع تولیدکننده و کارفرما بههیچعنوان و مطلقاً دیده نشده است و از طرفی دیگر مشکلات بیمه و دارایی و... نیز وجود دارد.

  

افزایش قیمت مواد اولیه افزایش بهای محصول را در پی دارد

بختیاری عنوان کرد: به طور ویژه و خاص در صنعت کنسرو ماهی یکی از بزرگترین مشکلات؛ افزایش قیمت ماهیتن صید شده در داخل است، نزدیک به یک سال گذشته قیمت هر کیلو ماهیتن صید داخل با افزایش سه برابری روبرو بوده است، طبیعتاً هنگامی که قیمت مواد اولیه افزایش داشته باشد بهای محصول نهایی نیز افزایش خواهد داشت؛ ازآنجاکه عمده مصرفکننده این محصولات از اقشار متوسط و روبه‌پایین جامعه هستند، کاهش قدرت خرید مردم به نگرانی برای خارجشدن کنسرو ماهی از سبد مصرف خانوارها دامن میزند.

سازمان مالیاتی بر تشخیص معافیت ارزش‌افزوده کنسرو ماهی تمکین نکرده است

او درباره حل مشکل افزایش قیمت ادامه داد: برای کنترل قیمت این نوع ماهی لازم است از ابزار واردات استفاده شود و از سوی دیگر بانک مرکزی تخصیص ارز به واردکنندگان را در اولویت قرار دهد. بختیاری اضافه کرد: برای این موضوع درخواست کردیم مالیات بر ارزشافزوده کنسرو ماهی حذف شود. مطابق جزء 4 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزشافزوده؛ وزارت بهداشت میتواند کالاهایی که تشخیص میدهد را برای معافیت از مالیات بر ارزشافزوده به وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی معرفی کند. وزارت بهداشت در سال 1402 کنسرو ماهی را مشمول معافیت مالیاتی دانسته اما تا امروز سازمان امور مالیاتی تمکین نکرده است. اگر این اتفاق رخ میداد شاهد کاهش حداقل 10 هزار تومانی قیمت کنسرو ماهی صرفا از همین طریق بودیم.

بختیاری در ادامه به مسائل مرتبط با زیرساختهای صنعت کنسرو در استان اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه زیرساخت و تکنولوژی اصفهان جایگاه خوبی را دارد، مصداق این موضوع را می‌توان در تعداد کارخانههای استان شاهد بود. او با تأکید بر جایگاه مطلوب اصفهان از نظر اصول و استانداردهای مربوطه نسبت به میانگین کشوری افزود: لازم است مسئولان استانی در حمایت مالی از تولیدکنندگان کنسرو دقت نظر بیشتری داشته باشند. از دیرباز برخی دستگاههای اجرایی استان نسبت به سایر استانها سختگیرانهتر عمل میکردند که البته به‌تازگی این رویکرد متفاوت شده و امروز تغییر رویکرد و بروز گشایشهایی در این زمینه را شاهد هستیم.

  

نمایشگاه در دنیا از مهم‌ترین ابزارهای آگاهی‌بخشی است

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی در استان اصفهان گفت: بههرحال نمایشگاهها در تمام دنیا بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغات و آگاهیبخشی کاربرد دارند و کشور ما نیز در این حوزه تلاش کرده است روند روبهرشدی را رقم بزند. بختیاری تصریح کرد: از لحاظ زیرساختی سرمایهگذاری مطلوبی در استان اصفهان برای توسعه نمایشگاهها انجام شده و شاهد ساخت و تجهیز نمایشگاه آبرومندی در استان اصفهان هستیم، اما اینکه توانسته‌ایم تا چه میزان از این نمایشگاه بهره ببریم جای تردید دارد و به نظر سود چندانی از آن نبردهایم.

بختیاری اضافه کرد: هر ساله بهعنوان یک شرکت بخش خصوصی در نمایشگاه حضور داشتهایم و نقش و رسالت اجتماعی خود را در این راستا ایفا کرده‌ایم تا بهتدریج سایر تولیدکنندگان هم ترغیب شدهاند در آن شرکت داشته باشند. او خاطرنشان کرد: هنوز فاصله بسیار زیادی تا شناسایی ظرفیت نمایشگاه به فعالان صنایع غذایی استان اصفهان داریم تا بتواند نقش محوری خود را برای کمک به صنایع غذایی استان به عمل بیاورد. او افزود: شرکت برگزارکننده این نمایشگاه در تلاش است تا همچون دوره گذشته در جهت رشد و کیفیت برگزاری گام بردارد. بدیهی است که کیفیت برگزاری نمایشگاه در حد مطلوب و در کوتاه‌مدت میسر نخواهد بود و به نظر میرسد همانطور که ما به‌عنوان تولیدکننده در تلاش برای برگزاری نمایشگاهی مطلوب هستیم، مدیریت شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان نیز با نگرش سرمایهگذاری وارد این بحث شود.

مدیرعامل شرکت خشکبار ایران با تأکید بر اثرگذاری اطلاعرسانی وسیع اضافه کرد: لازم است مدیران استان، استانداری، شهرداری و شورای شهر عزمی جدی جهت تقویت نمایشگاههای تخصصی استان اصفهان داشته باشند. بختیاری در ادامه تسهیل در تردد برای حضور در نمایشگاه را امری ضروری برشمرد و عنوان کرد: برای تسهیلگری در تردد به نمایشگاه بینالمللی اصفهان به دلیل فاصله‌ای که از شهر دارد باید چارهای اندیشید و استفاده از خطوط اتوبوسرانی و مترو را به‌عنوان بهترین گزینههای پیش رو اجرایی کرد.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد