به گزارش اکوایران، بعد از دو ماه عدم انتشار آمار مالیات‌های وصول شده در کشور، در ۱۳ آذر ماه امسال سازمان امور مالیاتی میزان مالیات محقق شده در ۸ماهه و ۹ ماهه ابتدایی سال جاری را منتشر کرد.

طبق آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور میزان تحقق مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور در ۹ ماهه ابتدایی امسال به ۹۷.۲ درصد رسیده است. بر اساس این آمار میزان تحقق مالیات‌های کشور در ۹ ماهه امسال از میزان تحقق آن در ۸ ماهه کمتر بوده است.

نرخ تحقق مالیاتی در سال ۱۴۰۲

یکی از انواع درآمدهای دولت، درآمد مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی به صورت ماهیانه عملکرد خود را از وصول مالیات‌ها ارائه می‌دهد. برای این که عملکرد این سازمان را بتوان به خوبی مشاهده کرد نیاز است نرخ تحقق مالیات‌ها را مورد بررسی قرار داد.

از آن جایی که دولت در قانون بودجه هر سال میزان مالیاتی را که باید در آن سال وصول شود مشخص کرده می‌توان گفت دولت به طور میانگین در هر ماه چه میزان مالیات باید وصول کند. سپس از تقسیم مالیاتی که «به صورت تجمعی تا پایان هر ماه وصول شده» بر مالیاتی که طبق قانون بودجه «باید تا پایان آن ماه وصول کند» می‌توان نرخ تحقق مالیاتی را محاسبه کرد.

021014

روند مثبت سازمان امور مالیاتی در وصول مالیات‌ها

سازمان امور مالیاتی کشور در تازه‌ترین آمار خود میزان تحقق مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم را منتشر کرد. بر اساس این آمار میزان تحقق مالیات‌ها در ۹ ماهه ابتدایی امسال به ۹۷.۲ درصد رسیده است. روند تحقق مالیات‌ها در کشور نشان می‌دهد میزان تحقق مالیات‌ها در یک ماه ابتدایی امسال ۴۴.۵ درصد بوده که پایین‌ترین میزان تحقق مالیات در کشور بوده است.

به مرور زمان میزان تحقق مالیات‌ها در کشور افزایش یافته و در ۸ ماهه ابتدایی امسال میزان مالیات وصول شده به ۹۷.۳ درصد رسیده است. این میزان از تحقق بالاترین تحقق در کل سال ۱۴۰۲ بوده است. به طوریکه میزان تحقق مالیات‌ها در ۹ ماهه ابتدایی نسبت به آمار ۸ ماهه آن ۰.۱ واحد درصد کاهش را تجربه کرده و در سطح ۹۷.۲ درصد ایستاده است.

این نرخ یعنی دولت به ازای هر ۱۰۰۰ واحدی که در قانون بودجه برای وصول مالیات در ۹ ماهه ابتدای امسال در نظر گرفته است، موفق شده ۹۷۲ واحد آن را وصول کند.

این آمار نشان می‌دهد عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در فصل ابتدایی سال جاری خوب نبوده اما به مرور توانسته تا بیش از ۸۰ درصد مالیات مصوب شده در قانون بودجه را مصوب کرده و عملکرد خود را بهبود بخشد. شواهد نشان می‌دهد بهترین عملکرد سازمان امور مالیاتی در وصول مالیات در آبان ماه امسال رقم خورده است.