hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ از شوخی با الاغ تا پلوخوری در سرخه‌حصار

(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ از شوخی با الاغ تا پلوخوری در سرخه‌حصار

از عکس یادگاری خنده‌داری که با یک الاغ گرفته شده، تا میدان اسب‌دوانی بیرون از دروازه‌های تهران و پلوخوری درباریان در باغ سرخه‌حصار؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی مردم ایران در دوران قاجار می‌بریم.

فرادید| در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

به گزارش فرادید؛ این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست امروز تصویر دو مرد و یک کودک است که با حالتی شوخ و طنزآمیز با یک الاغ عکس یادگاری گرفته‌اند؛ یک مرد با لبخند سوار الاغ شده، دیگری گوش حیوان را در دست گرفته و کودک نیز متفاوت‌ترین ژست را برای گرفتن عکس انتخاب کرده است!

44731557

دومین عکس، تصویری از یک کارگاه و مغازه سفالگری در گوشه‌ای از شهر تهران است؛ یک مرد فرنگی همراه با سگش مشغول خرید از مغازه است.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.01.03

عکس سوم تصویری از میدان مسابقۀ اسب‌دوانی در دوران ناصرالدین‌شاه است. این مسابقه هر از گاهی در میدانی که بیرون از شهر تهران آماده شده بود برگزار می‌شد. به نظر می‌رسد جمعیت تماشاچیان اغلب از اعیان و درباریان باشند. بسیاری از آن‌ها سوار بر اسب مشغول تماشای مسابقه هستند. پرچم‌های شیر و خورشید و خیمه‌های سلطنتی نیز در تصویر جلب توجه می‌کنند (این عکس در اصل سیاه و سفید بوده و با ابزارهای دیجیتال به صورت رنگی درآمده است).

FS-FSA_A.4_2.12.GN.14.12.jpg

عکس آخر در مراسم سالانۀ «آش‌پزان» در سرخه‌حصار گرفته شده است. این مراسم که در بهار هر سال و در طول اقامت چندروزۀ شاه در سرخه‌حصار برگزار می‌شد، شامل تفریحات مختلف مثل نمایش و موسیقی و غیره بود. در این عکس که در جریان همین مراسم گرفته شده، جمعی از درباریان مشغول صرف انواع غذاها مثل پلو و آش هستند. امین‌السلطان صدراعظم ناصرالدین شاه نیز در این تصویر حضور دارد (مرد نسبتا فربهی که در گوشۀ سمت چپ بالای سفره نشسته است).

FS-FSA_A.4_2.12.GN.57.05

منبع: faradeed-169868

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد