hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > لطف بیکران سپاهان به استقلال

طلایی پوشان اصفهانی به شاگردان جواد نکونام حسابی راه دادند

لطف بیکران سپاهان به استقلال

نیم‌فصل لیگ بیست و سوم با قهرمانی استقلال به پایان رسید.

 تیمی که با اندوخته‌ای 32 امتیاز در حالی این عنوان را به دست آورد که سپاهانی‌ها می‌توانستند آبی‌ها در راه کسب این عنوان ناکام بگذارند. اما سه شکست متوالی شاگردان مورایس به استقلال این اجازه را داد تا باوجود پنج تساوی متوالی در پنج دیدار هفته‌های پیانی به لطف برتری هفته پایانی مقابل پیکان این عنوان را به دست آورند. آبی‌ها که پیش از شروع لیگ و حتی در هفته‌های ابتدایی روزهای پرحاشیه‌ای را سپری کرده بودند در نیم‌فصل نخست عملکردی فراتر از حد انتظار داشتند. آن‌ها با 9 برد، پنج تساوی و فقط یک شکست و کسب 32 امتیاز یکی از بهترین نیم‌فصل‌های استقلال در تاریخ لیگ برتر را رقم زدند و اکنون یکی از مدعیان جدی قهرمانی محسوب می‌شوند.

استقلال با 32 امتیازی که از نیم‌فصل اول به دست آورده، سومین عملکرد خود در 15 هفته ابتدایی تاریخ لیگ برتر را ثبت کرده است. آن‌ها فقط در لیگ‌های بیست‌ویکم با 35 و یازدهم با 33 امتیاز عملکرد بهتری نسبت به این فصل داشتند و این موضوع نشان می‌دهد جواد نکونام تا اینجای فصل خوب نتیجه گرفته است. سرنوشت استقلال در لیگ بیست‌ویکم یک قهرمانی شیرین و بدون باخت و شکسته شدن رکورد امتیازات تاریخ لیگ برتر بود ولی تیم مظلومی در لیگ یازدهم افتی فاحش را تجربه کرد و در پایان لیگ یازدهم شد. استقلال فصل گذشته با ریکاردو ساپینتو پرتغالی که مانند نکونام سال اول خود را سپری می‌کرد، در 15 هفته ابتدایی 27 امتیاز گرفت. البته ساپینتو در ادامه شناخت بهتری نسبت به لیگ ایران به دست آورد و در نیم‌فصل دوم 35 امتیاز کسب کرد این هم برای قهرمانی کافی نبود. استقلال در تاریخ لیگ برتر 4 بار به مقام قهرمانی رسیده که در لیگ‌های پنجم، هشتم، دوازدهم و بیست‌ویکم بوده است.

آبی‌های پایتخت در پایان هفته پانزدهم این دوره‌ها به ترتیب 31، 25، 31 و 35 امتیاز کسب کردند و فقط تیم مجیدی بین تیم‌های قهرمان توانسته بهتر از استقلال لیگ بیست‌وسوم عمل کند. از طرفی پس از استقلال لیگ بیست‌ویکم که بدون باخت قهرمان شد، تیم این فصل به همراه تیم لیگ پانزدهم با فقط یک شکست بهترین آمار را در نباختن دارند. هدایت استقلال در لیگ پانزدهم بر عهده پرویز مظلومی بود که در ادامه فصل مانند لیگ یازدهم افت کرد و با 3 شکست و کسب فقط 22 امتیاز صدرنشینی را از دست داد. استقلال تاکنون در لیگ‌های اول، پنجم، یازدهم و بیست‌ویکم موفق به کسب صدرنشینی در پایان 15 بازی اول لیگ برتر شده که در 2 مورد توانسته جایگاهش را در پایان فصل هم حفظ کند و 2 بار هم قهرمانی را به رقبا واگذار کرده است. استقلال در 2 لیگ هفتم و هفدهم با کسب 20 امتیاز بدترین عملکرد خود در 15 هفته ابتدایی را داشته که هر 2 مورد منجر به تغییر مربی شده است. در لیگ هفتم زنده‌یاد ناصر حجازی جای خود را فیروز کریمی داد و در لیگ هفدهم هم علیرضا منصوریان برکنار و وینفرد شفر آلمانی جایگزین او شد که این تغییرات سرنوشت متفاوتی داشتند.

استقلال از بازی شانزدهم لیگ هفتم هم شرایط مشابهی با 15 بازی اول داشت و درنهایت با 43 امتیاز بدترین رتبه تاریخ خود در لیگ برتر یعنی سیزدهمی را کسب کرد. استقلال لیگ هفدهم اما با حضور وینفرد شفر متحول شد و با کسب 34 امتیاز در نیم‌فصل دوم خودش را به رده سوم رساند. به هر حالتیم تحت هدایت جواد نکونام در حالی توانست عنوان قهرمانی نیم‌فصل را به خودش اختصاص دهد که کسی فکر نمی‌کرد این تیم با تمام مشکلاتی که در ابتدای فصل داشت تا این اندازه منسجم ظاهر شود. اما همان‌گونه که اشاره شد نباید از لغزش عجیب سپاهان در سه هفته پایانی هم به‌سادگی عبور کرد که فرصت را برای سبقت استقلال فراهم کرد. طلایی پوشان اصفهانی درحالی‌که می‌توانستند با حتی پیروزی دریکی از سه بازی پایان فصل عنوان قهرمانی را به خودشان اختصاص دهند اما در هر سه دیدار مغلوب شدند و لطف بیکران آن‌ها شامل حال آبی‌ها شد. سپاهانی‌ها در این فصل تیم پرستاره‌ای را راهی رقابت‌ها کردند اما قوانین جدید و عجیب‌وغریب نقل و انتقالاتی، خریدهای شیرین سپاهان را که می‌توانستند برای این تیم بسیار کمک‌کننده باشند و قهرمانی بااقتداری به دست بیاورند، تبدیل به زهر کرد.

ماجرا به همین‌جا ختم نشد و تیم مورایس در طول فصل چندین بار دچار شوک‌های مختلف از سوی کمیته انضباطی شد. آن‌ها ابتدا با کسر ۴ امتیاز مواجه شدند و پس از چند ماه روز پنجم دی‌ماه کمیته استیناف ۴ امتیاز آن‌ها را برگرداند، اما بلافاصله کمیته انضباطی شش بازیکن این تیم را محروم کرد. سپاهان که در بازی قبلی برابر گل‌گهر یک شب قبل از بازی از محرومیت بازیکنانش باخبر شده بود برای اینکه بتواند مجوز بازی نیازمند، شکاری و اسدی را به دست بیاورد، مجبور شد سه بازیکن محروم دیگر خود را به طور علنی در لیست فروش قرار بدهد. اتفاقاتی که می‌تواند نظم و تمرکز هر تیمی را بر هم بزند. این تصمیم‌های عجیب‌وغریب در نتایجی دور از انتظار دو بازی پایانی به بدترین شکل ممکن خودش را نشان داد و آن‌ها را از قهرمانی نیم‌فصل دور کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
امیر حسین احتشامی
امیر حسین احتشامی
خبرنگار ورزشی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد