hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > قلعه‌نویی و قانون همه یا هیچ

قلعه‌نویی و قانون همه یا هیچ

امیر قلعه‌نویی برای هدایت تیم ملی در جام ملت‌ها آماده می‌شود.

 آزمونی بسیار دشوار برای مردی که همیشه مدعی است در حق او ظلم شده است. حال پرافتخارترین مربی باشگاه‌های فرصت آن را پیداکرده تا هنرش را به منصه ظهور برساند. البته قلعه‌نویی خوب می‌داند شاید جام ملت‌های آسیا آخرین حضور او بروی نیمکت تیم ملی باشد چرا که اگر نتواند نتیجه موردنظر را به دست آورد باید جای خود را به دیگری بسپارد. به عبارت بهتر اگر سرمربی تیم ملی موفق شود تا یوزهای ایرانی را به نیمه‌نهایی و یا فینال این مسابقات برساند همه‌چیز را به دست آورده اما در صورت ناکامی همه آنچه داشته را از دست می‌دهد. این برای قلعه‌نویی شاید بزرگترین قمار زندگی ورزشی مردی به‌حساب می‌آید که زمانی باشگاه‌های لیگ برتری برای استخدام او سر و دست می‌شکستند. قلعه‌نویی در دوره قبلی سرمربیگری‌اش در تیم ملی حدود 2 سال فعالیت کرد و در 17 مسابقه، 10 برد و 6 تساوی به همراه یک شکست در کارنامه این سرمربی به چشم می‌خورد. در دوره جدید مربیگری قلعه‌نویی، باوجود کسب 9 پیروزی و پذیرش 2 تساوی، دریافت 7 گل در طول 11 مسابقه باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به آینده کاری تیم ملی در جام ملت‌های آسیا دوچندان شود.

هرچند که کادرفنی تیم ملی امید زیادی دارند که بتوانند با حفظ رکورد شکست‌ناپذیری، روزهای خوبی را در تورنمنت پیش‌رو تجربه کنند اما به نظر می‌رسد که حفظ این رکورد شکست‌ناپذیری که در سال 2023 به ثبت رسید، در سال 2024 ماموریتی دشوار و شاید غیرممکن باشد. نکته جالب در مورد تیم امیر قلعه‌‎نویی، وضعیت سنی بازیکنان تیم ملی است که ایران را باتجربه‌تر از سایر مدعیان نشان می‌دهد.

متوسط سنی تیم ملی ایران عدد 29 سال را نشان می‌دهد که به نظر عدد استاندارد تیم ملی ایران در تورنمنت‌های رسمی است چرا که در جام جهانی ایران با متوسط سنی 9/28 و در جام ملت‌های قبلی با میانگین 28 سال پای به زمین گذاشته بود که البته هر سه، عدد بالایی محسوب می‌شوند. مهم‌ترین مسئله این است که نسل فوتبال ایران نسبت به جام جهانی 2018 تغییر خاصی نداشته و اسکلت تیم ملی همچنان بر همان پایه استوار است. همچنین علیرضا بیرانوند، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سردار آزمون، امید ابراهیمی و علیرضا جهانبخش شش بازیکنی هستند که در جام ملت‌های 2015 نیز حاضر بودند. شاید اگر مصدومیت وحید امیری و پورعلی‌گنجی رخ نمی‌داد، آن‌ها نیز برای سومین بار پای به جام ملت‌ها می‌گذاشتند. اما موضوع نگران‌کننده که بدون شک در همین جام ملت‌ها برای تیم ملی و امیر قلعه‌نویی دردسرساز خواهد شد عدم برگزاری بازی‌های دوستانه با تیم‌های صاحب سبک فوتبال جهان است.

این که روسیه، ازبکستان و قطر جدی حریفان تدارکاتی تیم ملی به شمار می‌آیند نقطه‌ضعف بزرگی است. شرایطِ که سرمربی تیم ملی هم کاملا به آن واقف است و چاره‌ای جز کنار آمدن با این وضعیت ندارد. محک نخوردن بازیکنان مقابل بازیکنان بزرگ در تورنمنتی که ژاپن، کره جنوبی و استرالیا با بهترین لژیونرهایشان پای به رقابت‌ها می‌گذارند دردسر کمی نیست و قلعه‌نویی هم از این موضوع کاملا آگاه بوده و چنین شرایطی را پذیرفته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
امیر حسین احتشامی
امیر حسین احتشامی
خبرنگار ورزشی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد