hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > چرا انار روی درخت ترک می‌خورد؟!

چرا انار روی درخت ترک می‌خورد؟!

چندین دلیل وجود دارد که منجر می‌شود انار روی درخت دچار ترک‌خوردگی شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل و عوامل ترک خوردن انار زمانی که میوه هنوز بر روی درخت است اشاره خواهد شد؛ با ما همراه باشید.

انار، محصولی است که در ایران نیز به وفور یافت می‌شود. این میوه، چالش‌های زیادی را در هنگام کاشت تا مرحله برداشت به همراه دارد. یکی از مشکلات باغبان‌ها ترک خوردن انار روی درخت، قبل از رسیدن آن است.

پاتوژن‌های قارچی یا همان قارچ‌های بیماری‌زا عمده دلیل ترک خوردن انار است. این نوع قارچ‌ها دقیقاً زمانی که میوه در حال رسیدن است به آن حمله می‌کنند و به آن ضربه می‌زنند.

در سال‌های اخیر روش‌های نوینی نیز برای مبارزه با قارچ‌های درختی ابداع شده است. برای مبارزه با قارچ، زمان قارچ زدایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر درخت انار شما دچار بیماری قارچی شده، بهتر است مبارزه با آن را به سال بعد موکول کنید.

اگر قبل از رسیدن میوه‌ها قارچ زدایی انجام شود می‌توان امیدوار بود که درخت در امان بماند. اما فقط بیماری قارچی سبب ترک خوردن انار نمی‌شود، بلکه عوامل بسیاری از جمله آبیاری نامنظم نیز می‌تواند موجب ترک خوردن میوه انار شود.

۱. تنش آبی

درختانی مانند انار در شرایط آب‌وهوایی خشک یا نیمه‌خشک رشد بهتری خواهند داشت. به همین علت است که در بسیاری از مناطق ایران می‌توان این درختان را مشاهده کرد. اما در مناطق خشک بارش سالیانه باران آن‌چنان زیاد نخواهد بود و درخت نیز بدون آب نمی‌تواند رشد خوبی داشته باشد.

زمانی که گیاهان و درختان در حال تولید شکوفه و یا در مرحله تولید میوه هستند مراقبت از آنان بسیار اهمیت پیدا می‌کند. این زمان که در فصل بهار و تابستان است، آبیاری درختان اهمیت پیدا می‌کند و درختان نیاز به آبیاری بیشتری دارند.

توجه داشته باشید که تنظیم دوره آبیاری به بافت خاک و مقدار مواد آلی موجود در آن بستگی دارد و نمی‌توان فرمول آبیاری یکسانی را برای همه مناطق در نظر گرفت.

در فصلی که بارش باران بسیار کم است، تأمین ۲.۵ سانتی‌متر آب در هفته برای درخت لازم است. به‌طور کلی انار به حدود ۱۱۴ تا ۱۵۲ سانتی‌متر باران در سال نیاز دارد. اگر درخت به اندازه کافی آب دریافت نکند، میوه‌ها شروع به خشک شدن می‌کنند. اگر مشکل کم آبی درخت حل نشود میوه‌ها شروع به افتادن خواهند کرد.

با کم شدن آب، دانه‌های انار و پوشش روی آن‌ها شروع به کوچک شدن می‌کنند. این پوشش روی دانه‌ها اریل نامیده می‌شود که یک برون رشد در بذر است و بذر را تا حدی به طور کامل می‌پوشاند. پوسته بیرونی و داخلی انار، برای جبران کاهش اندازه اریل‌های داخلی منقبض و خشک می‌شود.

با خشک‌شدن پوست، خاصیت ارتجاعی آن از بین می‌رود. حال اگر آبیاری درخت زیاد شود، درخت به‌سرعت آن را دریافت می‌کند. در این لحظه درخت شروع به رساندن مجدد آب به میوه‌ها می‌کند و دانه‌ها را دوباره پر می‌کند که این عمل باعث انبساط آن‌ها می‌شود. از آن جا که پوسته میوه دچار انقباض شده و خاصیت ارتجاعی خود را ازدست‌داده است، شروع به ترک خوردن می‌کند.

راهکار‌های مقابله با تنش آبی انار

اگر در منطقه‌ای هستید که در آن بارندگی کم است بهتر است که هفته‌ای دو تا سه سانتی‌متر درخت را آبیاری کرده تا در فصل خشک تحت‌فشار قرار نگیرد. اگر که فراموش می‌کنید درختان خود را به‌صورت منظم آبیاری کنید نصب یک سیستم آبیاری می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

البته در بسیاری مناطق از شهر‌های ایران آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود که این سیستم آبیاری می‌بایست در کشاورزی نیز توسعه پیدا کند.

۲. کمبود مواد مغذی

در حالی که درخت انار یک درخت مقاوم در شرایط آب‌وهوایی سخت است و می‌تواند خشکسالی، گرمای زیاد و خاک ضعیف را تحمل کند؛ اما برخی از این شرایط گاهی ممکن است منجر به آسیب به درخت شود. خاک فقیر یا به عبارتی خاکی که مواد آلی کمی دارد، خاکی است که از نظر مواد مغذی دچار فقر است.

بدون مواد مغذی، علائمی همچون توقف رشد، تغییر رنگ و ریزش جوانه آشکار خواهد شد. میوه‌هایی که پتاسیم و کلسیم کافی دریافت نکنند دچار تغییر رنگ می‌شوند، عاملی که می‌تواند در نهایت به ترک خوردن میوه منجر شود. در نظر داشته باشید که مقدار پتاسیم و کلسیم را باید با توجه به نظر کارشناس به طور دقیق مشخص نمایید.

راهکار‌های مقابله با کمبود مواد غذایی

اگر میوه‌های انار در حال ترک خوردن هستند، دیگر برای اصلاح خاک و رساندن مواد مغذی به درخت دیر شده است. آزمایش خاک قبل از کاشت، در اواخر زمستان یا اوایل بهار دید خوبی را نسبت به منطقه کاشت به شما می‌دهد تا از به ثمر رسیدن آنچه که می‌کارید مطمئن شوید.

اما اگر نتایج نشان داد که خاک منطقه‌ای انتخاب شده شما فاقد مواد مغذی است می‌توانید با اضافه‌کردن کود به خاک آن را جبران کنید. انتخاب کود مناسب، روش اضافه‌کردن آن به خاک و همچنین زمان اضافه‌کردن کود به خاک مواردی است که حتماً باید به آن توجه کرد.

با روش پرورش و تکثیر درخت انار آشنا شوید

کاشت درخت انار انار از گیاهان بومی ایران به شمار می‌آید، و امروزه به صورت وحشی در کلیه سواحل دریای شمال و نقاط استپی معتدل نظیر جنگل‌های غرب در…

در زمان گردویی شدن میوه انار تا یک ماه قبل از برداشت می‌توانید با محلول پاشی کود‌های حاوی کلسیم از ترک خوردن انار‌های روی درخت جلوگیری نمایید.

۳. نوسانات دمایی

تغییرات سریع دما نیز می‌تواند منجر به ترک خوردن میوه انار شود. اگرچه انار در برابر گرما مقاوم است، اما یک جهش زیاد از دمای پایین به بالا می‌تواند منجر به آسیب دیدن آن شود.

این موضوع در مناطق بیابانی بیشتر مشاهده خواهد شد چرا که در این مناطق دمای هوا در طول شب به زیر صفر درجه سانتی‌گراد و در طول روز نیز به بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند برسد.

گرمای شدید باعث می‌شود که گیاه برای جبران رطوبت ازدست‌رفته به‌واسطه تعریق آب بیشتری دریافت کند. در این مرحله پوست میوه نمی‌تواند انبساط را تحمل کند و باتوجه به خشکی هوا دچار ترک‌خوردگی می‌شود.

راهکار‌های مقابله با نوسانات دمایی

متأسفانه جلوگیری از ترک خوردن انار به‌واسطه تغییرات دمایی کار بسیار دشواری است. اما آبیاری مناسب آن می‌تواند تاحد امکان برای جلوگیری از ترک خوردن میوه کمک کند. پوشاندن یا جابه‌جایی درختانی که در گلدان نگهداری می‌شوند می‌تواند با ایجاد سایه در فصل گرم یا جلوگیری از سرمای شدید در فصل سرد کمک مناسبی باشد.

۴. زیاد رس شدن

همه گیاهان و درختان دارای چرخه رشد طبیعی هستند و هدف از این کار تکثیر گیاهان بیشتر و تضمین بقای گونه است. اگر میوه به حال خود رها شود تا از درون برداشت آن بگذرد، به طور طبیعی شروع به شکافتن می‌کند.

راهکار‌های مقابله با زیاد رس شدن

دانستن این که چه زمانی میوه رسیده است و آماده برداشت شده می‌تواند مشکل باشد. برخلاف میوه‌هایی همچون هلو یا سیب، انار تغییرات قابل توجهی در رنگ یا بافت خود نشان نمی‌دهد که بتوان زمان رسیدن آن را تشخیص داد. با کسب تجربه و شناخت بهتر از این میوه این امکان وجود دارد که زمان مناسب برداشت آن را تشخیص داد.

منبع: فرارو

منبع: faradeed-169357

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد