hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) جذابیت یک خانۀ «ارگانیک» در لابه‌لای درختان انبه

(تصاویر) جذابیت یک خانۀ «ارگانیک» در لابه‌لای درختان انبه

یک استودیوی معماری هندی از فرم‌های ارگانیک و مصالح طبیعی استفاده کرده و خانه‌ای ساخته که با انحناهای چشم‌نواز خودش در اطراف درختان یک باغ انبه در نزدیکی بمبئی پیچیده است.

فرادید| این خانه که داخل شبکه‌ای از درختان انبه در شهر ساحلی علی‌بَگ هند قرار دارد، طوری طراحی شده که نمایانگر ارتباط بین معماری و طبیعت باشد. 

به گزارش فرادید، استودیوی معماری Blurring Boundaries با توجه به محل درختان اطراف، خانه را طوری طراحی کرده که به شکل منحنی، دور پنج درخت انبه موجود در سایت بپیچد. 

1

آجرهای خاکی‌رنگ و سنگ‌های خاکستری محلی، دیوارهای خانه را شکل می‌دهند که بالای آن، سقف شیبداری به سمت بالا متمایل است تا روی یکی از درختان موجود قرار گیرد. 

شریا پاراسرامپوریا، از بنیانگذاران استودیو، به دِزین گفته است: «ما مجذوب ایده اقامتگاهی شدیم که بیشتر شبیه یک قطعه مجسمه است تا یک ساختمان محض.» 

blurring-boundaries-brick-home-india_dezeen_2364_col_21

«ما با اولویت قرار دادن یک جریان یکپارچه و تعریف الگوی حجمی سازه توسط فرم سقف، می‌خواستیم یک فضای زندگی واقعا منحصر به فرد و هنری خلق کنیم.» 

یک شباک (شبکه‌هایی برای کنترل اقلیم) آجری منحنی، ورودی خانه را مشخص می‌کند که از ایوانی پوشیده از کاشی‌های آبی امتداد یافته است. 

blurring-boundaries-brick-home-india_dezeen_2364_col_26

داخل خانه، فرم مواج، حجمی با پلان باز ایجاد کرده که دارای یک سری فضاهای بهم پیوسته است که با دیوارهای منحنی به هم متصل شده‌اند. 

پاراسرامپوریا توضیح می‌دهد: «ارتفاع سقف وسیع و گوشه‌های منحنی بدون مرز، احساسی از یک فضای جادار و باز را به ساکنان خانه می‌دهد.» 

این استودیو با هدف اتصال فضای داخلی به طبیعت اطراف، از مواد طبیعی و بازیافتی از جمله آجرها، بطری‌های شیشه‌ای و سنگ‌های محلی استفاده کرده است. 

3

«ما می‌خواستیم یک پالت خاکی در مقابل سرسبزی درختان پس‌زمینه ایجاد کنیم. ما احساس کردیم جنسیت آجرها به نور طبیعی اجازه می‌دهد به عنوان یک عنصر مجسمه‌سازی عمل کرده و سایه‌های چشمگیر ایجاد کند و منحنی‌ها و خطوط ساختمان را برجسته کند.» 

فرای یک ورودی پر پیچ و خم، این خانه یک فضای نشیمن و ناهارخوری با سقف آبی دارد که برای جلب توجه چشم به فرم پویای سقف طراحی شده است. 

در سرتاسر دیوارها، پنجره‌های بیضی شکل بزرگ به روشن‌تر شدن فضا کمک می‌کنند، در حالی که نیمکت‌های خاکستری در اطراف لبه‌های اتاق، محیط‌های مناسبی را برای استراحت فراهم کرده‌اند. این نیمکت‌ها که از سنگ‌های خاکستری ساخته شدند، در مکان‌هایی به سمت بالا و پایین خمیده هستند و شکل ارگانیک ساختمان را تقلید می‌کنند. 

4

یک نیمکت به سمت آشپزخانه سرازیر شده که در یک انتهای خانه قرار دارد و کمدهای چوبی آن با رنگ دیوارهای آجریِ در معرض دید مطابقت دارد. یک درب شیشه‌ای بزرگ، انتهای فضا را مشخص کرده و انگار نمایی از باغ‌ بیرون را قاب کرده است. 

طرف دیگر ناهارخوری، حجم از آشپزخانه منشعب شده و یک بار دیگر باریک شده تا راهرویی را شکل دهد که دارای یک راه‌پله آجری است. یک دیوار تزئینی با شکل ارگانیک که از بطری‌های شیشه‌ای سبز و نارنجی بازیافتی ساخته شده در حاشیه راه‌پله قرار دارد. 

5

«دیوار تزئینی از جنس بطری شیشه‌ای بازیافتی در طبقه همکف، آمیزۀ سرزنده‌ای از نور روز است که تعامل نور و سایه را تنظیم می‌کند طوری که پالت رنگ‌های خاکی برجسته می‌شود.» 

22

گذشته از فضای گردش، استودیو یک اتاق خواب و حمام را با هدف ایجاد یک منطقه خصوصی‌تر، جدا از فضای نشیمن، طراحی کرده است. 

11

دیوارهای آجری حمام، سفید و اثاثیه آن، زرد رنگ است، در حالی که رنگ کف اتاق خواب با پلان گردی که دارد، زرد است.

فضاهای خصوصی اضافی در سراسر طبقه بالا پخش شدند که به بالکن منحنی، باز می‌شوند که اطراف بخشی از ساختمان را پوشانده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-169154

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد