hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > شوخی خطرناک در فوتبال دیمی ایران

شوخی خطرناک در فوتبال دیمی ایران

فوتبال ایران مملو از اتفاقات عجیب‌وغریب است؛ اتفاقاتی که گاهی موجب شگفتی همه می‌شود.

ازجمله بازگشت امتیازهای کسر شده از سپاهان و پرسپولیس توسط کمیته انضباطی پس از ماه‌ها حرف‌وحدیث. این که در ابتدای فصل از دوباشگاه سپاهان و پرسپولیس به ترتیب چهار و یک امتیاز کم می‌شود اما در نزدیکی پایان نیم فصل امتیازهای کسر شده بازگردانده می‌شود. به نظر می‌رسد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال یک شوخی خطرناک را با دو تیم سپاهان و پرسپولیس انجام داده اما کمیته استیناف با رای خود همه‌چیز را به سر جایش بازگردانده است. اما داستان این ماجرای پرحاشیه در فوتبال ایران به چند ماه پیش ارتباط پیدا می‌کند. در آن زمان سقف قراردادی برای باشگاه‌های لیگ برتری تعیین شد و هیچ تیمی نباید از این سقف مشخص‌شده عبور می‌کرد. اما ظاهرا برخی باشگاه‌ها از این سقف عبور کردند و فدراسیون فوتبال هم وارد ماجرا شد تا مچ باشگاه‌های متخلف را بگیرد. نخستین باشگاهی هم که زیر تیغ رفت سپاهان بود که در فصل نقل و انتقالات ستاره‌های گران‌قیمتی را به خدمت گرفت.

از سوی دیگر یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر برای کارگروه بررسی قراردادها بسیار حساسیت‌برانگیز شده بود، پرداخت مالیات قرارداد بازیکنان توسط باشگاه‌ها بود. دراین‌باره موارد زیادی را از باشگاه‌های مختلف شاهد بودیم که درباره آینده بحث‌های زیادی صورت گرفت. پیرامون قراردادهای برخی بازیکنان سپاهان هم این مسئله مطرح بود. گفته می‌شد در قراردادهای پیام نیازمند، رضا شکاری، رضا اسدی، هادی محمدی، کاوه رضایی و احسان پهلوان با باشگاه سپاهان بندی وجود دارد که بر اساس آن مالیات قرارداد را باشگاه پرداخت می‌کند.

این مسئله اما از سوی استیناف رد شده است. در اطلاعیه منتشرشده صراحتا آمده که باشگاه سپاهان تاکید کرده در صورت نداشتن مالیات از گذشته مبلغ مالیات قرارداد جاری از حساب بازیکن کسر شده و واریز خواهد شد و به‌این‌ترتیب باشگاه سپاهان ملزم به پرداخت جداگانه مالیات بازیکنانی که نام آن‌ها ذکرشده نیست. استیناف دراین‌باره چنین اظهارنظر کرده است: «با نگرش در مفاد بند ۸ آیین‌نامه نقل و انتقالاتی و مفاد قراردادهای مذکور، آنچه که مراد مقنن بوده است، پرداخت مالیات از سوی باشگاه می‌باشد درحالی‌که در موارد اعلامی، باشگاه از حیث رعایت مقررات مالیاتی، ضمانت اجرای پرداخت مالیات توسط اشخاص را با وصف کسر از قرارداد اعمال نموده است که به‌هیچ‌وجه دلالتی بر تقبل پرداخت مالیات مودی ندارد.»اما پرسش اصلی اینجاست که چرا لیگ برتر باید ماه‌ها اسیر این پرونده شده و دو تیم سپاهان و پرسپولیس ماه‌ها با کسر امتیاز بازی‌هایشان را دنبال کنند؟ آیا امکان این که پیش از صدور حکم کمیته انضباطی تحقیق و تفحص دقیقی صورت گیرد و همین نتیجه فعلی کمیته استیناف به دست آید، فراهم نبود. اینجاست که باید به فوتبال دیمی و به‌ویژه تصمیم‌های خلق‌الساعه‌اش تاخت.

این که حکم بسیار تاثیرگذار در کوران لیگ صادر می‌شود و درست یک هفته پیش از پایان نیم فصل همان حکم می‌شکند. درحالی‌که یک بازه زمانی چندماهه جدول لیگ با حکم قبلی چیده شد و حالا در صدر جدول جایگاه تیم های اول و دوم تغییر کرده است. این دیگر واقعا از همان عجایبی است که تنها در فوتبال ایران می‌توان نمونه‌ای برایش پیدا کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
امیر حسین احتشامی
امیر حسین احتشامی
خبرنگار ورزشی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد