hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ از طبق‌کِش‌های دربار تا فرماندۀ اصطبل!

(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ از طبق‌کِش‌های دربار تا فرماندۀ اصطبل!

از صف طبق‌کش‌های دربار ناصرالدین شاه تا تصویری از اولین خیابان تهران که صاحب چراغ روشنایی شد؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی مردم ایران در دوران قاجار می‌بریم. (همۀ عکس‌های زیر در اصل سیاه و سفید بوده‌اند و با استفاده از ابزارهای دیجیتال به صورت رنگی درآمده‌اند).

فرادید| در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

به گزارش فرادید؛ این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست امروز تصویری از جماعتی است که در محوطۀ یکی از کاخ‌های ناصرالدین‌شاه در حالی که طبق‌هایی سرپوشیده را روی سر گرفته‌اند در حال حرکت هستند. برخی این عکس را مربوط به مراسم روزانۀ بردن غذای شاه از مطبخ به محل غذاخوری شاه دانسته‌اند و برخی دیگر آن را مرتبط با یک مراسم یا جشن خاص قلمداد کرده‌اند. افرادی که رو به دوربین ایستاده‌اند به احتمال زیاد خوان‌سالاران دربار یعنی متصدیان سرو غذا برای شاه هستند.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.16.09.jpg

عکس دوم تصویری از یکی از خیابان‌های تهران در عهد قاجار است؛ آنطور که در آرشیو مربوطه ذکر شده اینجا خیابان چراغ برق (امیرکبیر فعلی) است که به خاطر داشتن نخستین تیرهای چراغ برغ در تهران به این نام معروف شده بود. با دقت در سمت راست تصویر می‌توان یک چراغ روشنایی شهری را دید که احتمالا باید یکی از قدیمی‌ترین چراغ‌ها از نوع خود در ایران بوده باشد.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.52.01.jpg

عکس سوم دورنمایی از کاخ تابستانی ناصرالدین شاه در منطقۀ شهرستانک در مسیر جادۀ چالوس است. از آنجا که عکس از نمای بالا گرفته شده، جنبه‌های زیادی از معماری کاخ و محیط اطراف آن به خوبی در عکس  قابل مشاهده است. در کنار رودخانه نیز می‌توان خیمه‌های سفید سلطنتی را مشاهده کرد.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.18.04.jpg

عکس آخر نیز تصویری دسته‌جمعی از شکارچیان دربار است که شاه را در مواقع شکار همراهی می‌کردند. شخصی که پشت پنجره نشسته است، میرآخور دربار ناصرالدین‌شاه معروف به یمین‌السلطان است. میرآخور رئیس اصطبل سلطنتی بود.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.23.12.jpg

منبع: faradeed-168730

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد