به گزارش اکوایران؛ ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم امروز برای شرکت در سیزدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به این شهر سفر کرد.

رئیسی در این جلسه اظهاراتی متنوعی داشت که در ادامه مهمترین صحبت‌های اقتصادی او را می‌خوانید.

فرهنگ یا اقتصاد؟

- امروز در کشور علاوه بر سرمایه‌گذاری، به افزایش بهره‌وری نیاز داریم. اگر افزایش بهره‌وری صورت بگیرد، در همه حوزه‌ها رشد خواهیم داشت. اولین گام افزایش بهره‌وری، گام فرهنگی است. افزایش بهره‌وری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد هم در بین مدیران و هم در بین مردم. هر امری که مردم در آن شریک بودند، به موفقیت رسیدیم و هر کجا مردم مشارکت نکردند نتوانستیم کار را به سرانجام برسانیم.

دیپلماسی عزتمندانه

- می‌توانیم عزت و افتخار داشته باشیم و هم دیپلماسی عزتمندانه داشته باشیم و نه التماسی، هم می‌توانیم اقتصاد بر مبنای ظرفیت‌های داخلی داشته باشیم و هم می‌توانیم در تجارت و اقتصاد منطقه دست برتر داشته باشیم و از طرفی از اصول خود کوتاه نیاییم.

تورم کاهشی خواهد شد

- فعالیت تجاری ایران در منطقه در چهل سال گذشته رکورد زده است، تلاش شده تمام عللی که موجب تورم‌ می‌شود، کنترل شود و حتما تورم‌ کاهشی خواهد شد.

- ناترازی مالی، یکی از عوامل ایجاد تورم است، اما آمار نشان‌دهنده کاهش تورم در کشور است.

- موسسات مالی که از بانک مرکزی برداشت‌های اضافی دارند، به شدت تحت کنترل قرار دارند و برای پیشگیری از این وضعیت برنامه داریم و کنترل خواهیم کرد.

- در سال نخست دولت، توانستیم رشد اقتصادی را به ۴ درصد برسانیم، با لطف خداوند توانستیم ۴۸۰هزار میلیارد کسری بودجه را جبران کنیم؛ آن هم بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول. در سال ۱۴۰۱ با تلاشی که صورت گرفت رابطه بین منابع و مصارف هم‌خوانی پیدا کرد تا کسری بودجه نداشته باشیم.

نه تنها منزوی نشدیم بلکه

- دشمن نه تنها نتواست ایران را منزوی کند بلکه ایران توانست عضو شانگهای و برکیس و اتحادیه اوراسیا شود و به تمام زیر‌ساخت‌های اقتصادی آسیا و منطقه متصل شدیم، فعالیت تجاری ایران در منطقه در چهل سال گذشته رکورد زده است.

ما تنها دولتی هستیم که سند دارد

- در دولت یک سند پایین‌دستی به نام سند تحول دولت مردمی تهیه شده است، برای تهیه این سند با بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز علمی مشورت شده و امروز در اختیار همه قرار گرفته است.

- بعد از انقلاب تنها دولتی هستیم که سند دارد؛ نزدیک به ۳۷ موضوع از مسائل مهم کشوری را در این سند بررسی کرده‌ایم و راهکار ارائه داده‌یم.