hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) طرحی چشم‌نواز برای یک کافۀ مدرن در شهر کرمان

(تصاویر) طرحی چشم‌نواز برای یک کافۀ مدرن در شهر کرمان

یک خانۀ آجری کاملا معمولی در شهر کرمان که در دهۀ هفتاد شمسی ساخته شده بود، با اجرای یک پروژۀ هوشمندانۀ معماری، حالا به یک کافۀ مدرن تبدیل شده که تماشای فضاهای مختلف آن تجربه‌ای چشم‌نواز و دلنشین است.

فرادید| هدف پروژۀ معماری «کافه آکو» که توسط یک دفتر معماری ایرانی در شهر کرمان طراحی شده است، بازسازی و تغییرکاربری یک ساختمان مسکونی معمولی به یک کافۀ مدرن است.

به گزارش فرادید؛ معمار پروژه در طراحی این پروژه تلاش کرده است تا عناصر معماری معاصر و سنتی را ادغام کند و فضایی را ایجاد کند که عملکردی مدرن در یک شهر باستانی داشته باشد.

4372_Acco_4

آن چیزی که در تصاویر دیجیتالی تولید شده می‌بینیم، یک سازۀ درخشان و متفاوت است که در همۀ فضاها، از محیط داخلی و حیاط گرفته تا حتی نمای بیرونی، آرامش‌بخش، تماشایی و چشم‌نواز است.

بنای اصلی، یک ساختمان آجری معمولی است که ساخت نمونه‌های مشابه آن در ایران در دهۀ هفتاد شمسی کاملا رایج بود. شاید منحصر به فردترین جنبۀ این خانه داشتن یک حیاط بزرگ است که آن را برای تغییر کاربری به عنوان یک کافه مناسب می‌کند.

4372_Acco_5

فضای بیرونی و حیاط باغ‌مانند پروژه با تکیه بر رنگ‌های سیاه، سفید و سایه‌های خاکستری طراحی شده است. این امر به هر یک از اتاق‌ها‌ احساس وسعت می‌بخشد و باعث می‌شود عناصر معماری نمای ساختمان برجسته شوند.

تضاد ظریف و مدرنی بین سفیدی براق آجرها و قوس دراماتیک ورودی یا سایه‌بان‌های بتنی وجود دارد که به طرز چشمگیری مشکی هستند. بسیار جالب توجه است که فقط با استفاده از تضاد رنگ‌های سفید و سیاه، می‌توان چنین جلوۀ مدرن و دلپذیری به نمای ساختمان بخشید.

4372_Acco_14

عناصر دیگر باغ مانند گیاهان و حوض کوچک نیز به فضا آرامش و شخصیت می‌بخشد. انتخاب کاکتوس یک حرکت هوشمندانه برای ایجاد فضایی خشن‌تر و مدرن‌تر است که می‌توان آن را مکمل تم سیاه و سفید باغ دانست. حوض گرد پر از ماهی قرمز، هرچند مینیمال و مدرن است، اما یادآور حوض‌های موجود در حیاط‌های سنتی ایرانی نیز هست.

4372_Acco_16

معماران در طراحی این پروژه از طاق‌ها و شفت‌های سبک معماری سنتی کویری و معماری محلی کرمان الهام گرفته‌اند. آن‌ها این قوس‌ها را با خطوط منحنی مدرن ادغام کرده‌اند تا به حد وسطی در این بین برسند.

خطوط و فرم‌های روی سقف نیز دقیقاً از سقف‌ها و روزنه‌های سبک معماری کویری الهام گرفته شده‌اند؛ روزنه‌هایی که اجازه می‌دهند نور وارد شود و در عین حال تا حد امکان از گرما جلوگیری می‌کنند.

4372_Acco_3

کنار هم قرار دادن رنگ آبی منحصر به فرد، روی دیوارهای خاص، به تعریف فضاهای مختلف کمک می‌کند. معمار پروژه ترکیب آبی و سبز را هم به دلیل کاربرد آن در معماری سنتی ایران انتخاب کرده و هم به جهت نزدیکی آن به طبیعت.

4372_Acco_15

در نهایت، یکی از جذاب‌ترین عناصر داخلی پروژه، درختی است در یک گلدان بتونی که می‌توان آن را حرکتی جسورانه در طراحی فضای داخلی به حساب آورد؛ عنصری زنده، آرام‌بخش و زیبا که در یک روز گرم تابستان می‌تواند احساس نشستن در یک فضای سبز بیرونی را به حاضران القا کند.

منبع: faradeed-168545

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد