hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > نشریه «نشان»؛ نشریه دیزاین ایران

نشریه «نشان»؛ نشریه دیزاین ایران

رویکرد دوره جدید نشریه نشان، دیزاین است و شامل همه خانواده بزرگ دیزاین می‌شود. نشان، نشریه تخصصی دیزاین، تلاش می‌کند پاسخ‌گوی نیازهای امروز و محل ارائه دیدگاه‌های گوناگون باشد، به دیزاین و به همه رشته‌های متنوع آن توجه کند، به مباحث روز دامن بزند و از انتشار همه نظرها استقبال می‌کند.

رویکرد دوره جدید نشریه نشان، دیزاین است و شامل همه خانواده بزرگ دیزاین می‌شود.

نشان، نشریه تخصصی دیزاین، تلاش می‌کند پاسخ‌گوی نیازهای امروز و محل ارائه دیدگاه‌های گوناگون باشد، به دیزاین و به همه رشته‌های متنوع آن توجه کند، به مباحث روز دامن بزند و از انتشار همه نظرها  استقبال می‌کند.

بخش عمده مطالب این شماره نشان، به دو پرسش بنیادی اختصاص دارد: دیزاین چیست؟ دیزاینر کیست؟ از دیزاینرها در رشته‌‌‌های گوناگون خواسته‌‌ایم در مقالاتی نسبتا مفصل، به این دو پرسش در رشته خودشان پاسخ دهند. مثلا دیزاینر فشن به «دیزاینِ فشن چیست؟ دیزاینر فشن کیست؟» پاسخ داده است. سایر مطالب نیز نگاهی به همین دو پرسش دارد. برای نمونه، مقاله مهم «دیزاین چیست؟» از کنیا هارا و مقاله «سه هزار سال دیزاین کسب‌‌وکار و سازمان» پاسخ‌‌های دیگری برای این دو پرسش هستند. «داربست‌هایی برای تجربه‌کردن در فضای دیزاین نو» به دیزاین تجربه‌‌گرا می‌پردازد. باوند بهپور در «دیزاین ایرانی وجود ندارد»، به بررسی تفاوت دیدگاه‌ ایرانی با دیدگاه غربی در مواجهه با دیزاین می‌‌پردازد و یاسر موسی‌‌پور در «دیزاین معمارانه، ایده یا سلیقه» بیان می‌‌کند که دیزاین معماری اید‌ه‌‌ای برای آینده است که همواره در خود ظرفیت‌هایی برای دخالت دارد و فروکاستن دیزاین معماری به سلیقه در میان حجم انبوهی از تصاویر شبکه‌‌های اجتماعی و مجلاتی که پسوند لوکس را یدک می‌‌کشند، ما را وادار می‌‌‌کند از دیزاین در معنای عام و دیزاین معمارانه در معنای خاص اعاده حیثیت کنیم. مقاله «کانسپت‌ استور» نگاهی به معنی و تاریخچه این واژه دارد و به ارائه نمونه‌‌های معروف کانسپت‌ استور پرداخته است. «نگاهی به دیزاین خودروی دنا» نقدی است بر دیزاین این خودرو و در بخش معرفی کتاب، بررسی و نگاه مفصلی است به کتاب «دیزاین و دموکراسی».

متن سردبیر نشان، ساعد مشکی: در سه دهه اخیر مباحث بنیادی دیزاین در غرب جدی‌‌تر شده و پای فلاسفه، جامعه‌‌شناسان، روان‌‌شناسان و اندیشمندان بسیاری از رشته‌‌های دیگر به دیزاین کشیده شده است. این را می‌‌‌‌توان از کتاب‌‌های متعدد و متنوع میان‌‌رشته‌‌ای فهمید. گسترش تفکر دیزاین که اکنون به سایر رشته‌‌ها سرک می‌‌کشد و میهمان ساحت‌‌های گوناگون است، سبب توجه بیشتر به دیزاین، حتی میان سیاست‌مداران و دولتمردان شده است. این به آن معناست که حضور دیزاین در زندگی و زیست ما جدی‌‌تر شده و دیزاینر وظایف جدیدتر و مسئولیت‌‌های جدی‌‌تر دارد. در سال‌‌های اخیر از دیزاین گذار، دیزاین آینده، دیزاین یکپارچه و ترکیب‌‌های دیگری برای دیزاین صحبت می‌‌شود. هوش مصنوعی همکار-رقیب دیزاینر‌ها شده و فضاهای گسترده‌ای را پیش‌روی ما نهاده است. دیزاین دیگر آن خط‌کشی‌‌های مشخص و واضح گذشته را ندارد. رشته‌‌های دیزاین چنان متنوع شده‌‌اند و با دیگر رشته‌‌ها آمیخته‌‌اند که دیگر نمی‌‌توانیم خانواده دیزاین را منفک از هم تلقی کنیم. چتر دیزاین بسیار گسترده شده و تلاش بر این است از تعامل میان اعضای این خانواده نتایج مشترک تازه‌ای به دست آید. ما دیزاینرها، در فضای امروز، چاره‌‌ای نداریم جز اینکه همدیگر را بهتر بشناسیم، تعامل و همکاری داشته باشیم، به بحث‌‌های میان‌‌رشته‌‌ای دامن بزنیم و دیزاین را گسترش دهیم.

در نخستین شماره، مستقیما به دو پرسش اساسی پرداخته‌‌ایم: دیزاین چیست؟ دیزاینر کیست؟ در هر شماره یک موضوع محوری خواهیم داشت، اما این دو پرسش بنیادی همواره پیش‌رویمان خواهد بود.

 

 

 

منبع: sharghdaily-911425

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد