به گزارش اکوایران، قیمت مسکن در تهران در آذر ماه کاهش یافت اما رکود در این بازار بیشتر شد.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت مسکن، آمارهای مقدماتی مربوط به بازار مسکن آذر ماه را به تفکیک مناطق 22گانه شهر تهران منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آذر ماه امسال به 74 میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه قبل کاهش 2.2 درصدی داشته است.

قیمت مسکن در شهر تهران برای دومین ماه متوالی در آذر امسال به مسیر کاهشی خود ادامه داده و توانسته با قرار گرفتن در کانال 74 میلیون تومانی در پایین‌ترین سطح هشت ماه اخیر قرار بگیرد.

همچنین بر اساس این گزارش از مجموع 22 منطقه شهر تهران، 14 منطقه رشد قیمتی ماهانه منفی را به ثبت رسانده‌اند.

photo_2023-12-24_12-38-21

دومین کاهش قیمت قابل توجه مسکن تهران

قیمت مسکن شهر تهران که ابتدای سال جاری در برابر با 65 میلیون تومان بود در فصل بهار روند صعودی در پیش گرفت و در خرداد به بالاترین سطح خود یعنی 78.3 میلیون تومان رسید، اما پس از آن تقریبا در مسیر کاهشی قرار گرفت که این روند تا پایان آذر ماه ادامه داشته است.

بررسی روند تغییرات ماهانه قیمت مسکن شهر تهران از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد آذر و تیر ماه بیشترین میزان کاهش قیمت به ثبت رسیده که بیش از دو درصد بوده است.

همچنین قیمت مسکن تهران در اردیبهشت ماه بیشترین رشد ماهانه را به ثبت رسانده که معادل 13.4 درصد بوده است.

photo_2023-12-24_13-50-02

بانک مرکزی اعلام کرده رشد منفی در آذر ماه در تداوم روند نزولی این مولفه از تیرماه سال جاری بوده و حاکی از برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران به دنبال برقراری ثبات در بازار ارز و سایر دارایی‌ها طی ماه‌های اخیر و همچنین به واسطه ساخت و عرضه مسکن از سوی دولت در سطح کشور است.

همچنین بررسی روند رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن در شهر تهران نشان از کاهش این متغیر دارد.

در آذر ماه امسال قیمت مسکن نسبت به آذر سال گذشته 54.1 درصد افزایش داشته که این میزان کمترین مقدار طی 11 ماه اخیر بوده است.

بالاترین رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن تهران طی یک‌سال اخیر مربوط به اردیبهشت امسال بوده، به طوری که متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود بیش از 100 درصد افزایش یافته بود.

photo_2023-12-24_13-49-58

تداوم رکود در بازار مسکن

بر اساس این گزارش با وجود کاهش قیمت مسکن در شهر تهران، همچنان رکود بر بازار حکم‌فرما بوده، به طوری که حجم معاملات مسکن در شهر تهران در آذر ماه معادل 3 هزار و 550 فقره بوده که نسبت به ماه قبل معادل 1.2 درصد کاهش و نسبت به آذر سال گذشته نیز بیش از 65 درصد کاهش داشته است.