hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > بانک مرکزی رشد اقتصادی را نصف مرکز آمار برآورد کرد

بانک مرکزی رشد اقتصادی را نصف مرکز آمار برآورد کرد

بانک مرکزی «گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران، نیمه نخست سال ۱۴۰۲» را منتشر کرد

فردای اقتصاد: طبق برآورد بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۴٫۷ و ۳٫۶ درصد بوده است. همانند برآورد مرکز آمار، بیشترین رشد ارزش افزوده میان بخش‌های اقتصادی مربوط به بخش نفتی بوده که طبق گزارش بانک مرکزی ۱۷٫۱ درصد نسبت به شش‌ماهه اول سال قبل رشد داشته است.

بانک مرکزی رشد اقتصادی را نصف مرکز آمار برآورد کرد

برای مخارج مصرف نهایی خصوصی ۵٫۹ درصد رشد ثبت شده است. رشد سرمایه‌گذاری یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در نیمه اول سال ۴٫۵ درصد برآورد شده است. رشد تورم‌دررفته صادرات کالاها و خدمات هم ۲۳ درصد بوده است، در حالی که واردات تنها ۰٫۶ درصد افزایش یافته است.

حجم اقتصاد ایران چقدر شد؟

کل تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران در تابستان گذشته ۳۸۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است. با حذف اثر تورم، این حجم تولید ۳٫۶ درصد بیشتر از تولید در تابستان ۱۴۰۱ است. این در حالی است که پیش‌تر گزارش مرکز آمار این رشد را ۷٫۱ درصد تخمین زده بود.

به ویژه رشد گروه خدمات در گزارش بانک مرکزی تنها ۲٫۷ درصد (تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۱) اعلام شده که کاملاً با تصویر ارائه‌شده در گزارش مرکز آمار مبنی بر نقش پررنگ بخش خدمات در رشد تابستان متفاوت است.

لازم به ذکر است که مرکز آمار رشد اقتصادی را با سال پایه ۱۳۹۰ (یعنی با محاسبه مقادیر تولید به قیمت‌های سال ۱۳۹۰) محاسبه می‌کند، اما سال پایه گزارش بانک مرکزی ۱۳۹۵ است. تفاوت در برآوردها پیش‌تر و از جمله در بهار هم وجود داشت. در این باره بخوانید: کدام آمار بیشتر به اقتصاد ایران شبیه است؟
 

منبع: fardayeeghtesad-34704

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد