به گزارش اکوایران ظرف روز شنبه دوم دی ماه بالغ بر 70 هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این در حالی بود که به شکل معمول این رینگ میزبان عرضه بیش از 100 هزار تن از این محصول بود، اما محدودیت در تامین گاز واحدهای احیا و کاهش اجباری تولید تاثیر خود را بر حجم عرضه‌ها برجای گذاشته و در نتیجه بر رفتار متقاضیان این بازار نیز اثرگذار شده است.

فروش با رقابت 20 درصدی

آهن‌اسفنجی ظرف اولین روز کاری زمستان امسال با قیمت پایه‌ای برابر 11 هزار و 343 تومان در ریمگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ قیمت پایه این محصول نسبت به نرخ پایه در هفته‌های قبل تغییر محسوسی نداشت، اما کاهش حجم عرضه و احتمال استمرار این رویه، متقاضیان را به رقابت قیمتی در این بازار سوق داد به نحوی که میانگین نرخ فروش این محصول به 13 هزار و 630 تومان رسید.

میانگین رقابت قیمتی میان متقاضیان آهن‌اسفنجی برابر 20 درصد بود، اما سقف رقابت برای محصول برخی واحدهای تولیدی به مراتب بیشتر نیز بود، به نحوی که نرخ فروش این محصول به 14 هزار تومان نیز رسید.  با توجه به استمرار رویه محدودیت تامین انرژی در واحدهای احیا، افزایش بهای این محصول و تثبیت نرخ در کانال 14 هزار تومان در میان مدت دور از انتظار نیست.