hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > ظهور زیرسویه جدید کرونا؛ ایمنی‌گریز و به‌سرعت در حال گسترش

ظهور زیرسویه جدید کرونا؛ ایمنی‌گریز و به‌سرعت در حال گسترش

سازمان جهانی بهداشت، اخیراً اعلام کرد: هرچند بر اساس شواهد موجود، خطر ناشی از این سویه کم است، اما این احتمال وجود دارد در شرایطی که ویروس‌های تنفسی مانند آنفلوانزا، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و ذات‌الریه کودکان در نیمکره شمالی در حال افزایش هستند، زیرسویه JN.۱ با شروع زمستان، میزان بیماری‌های تنفسی را در بسیاری از کشورها افزایش دهد. همانطور که تا کنون هم این زیرسویه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله: هند، چین، بریتانیا و ایالات متحده یافت شده است.

به گزارش شبکه شرق، سازمان جهانی بهداشت، اخیراً اعلام کرد: هرچند بر اساس شواهد موجود، خطر ناشی از این سویه کم است، اما این احتمال وجود دارد در شرایطی که ویروس‌های تنفسی مانند آنفلوانزا، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و ذات‌الریه کودکان در نیمکره شمالی در حال افزایش هستند، زیرسویه JN.۱ با شروع زمستان، میزان بیماری‌های تنفسی را در بسیاری از کشورها افزایش دهد. همانطور که تا کنون هم این زیرسویه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله: هند، چین، بریتانیا و ایالات متحده یافت شده است.

بنا بر اطلاعیه آژانس سازمان ملل متحد، واکسن‌های فعلی همچنان در برابر بیماری شدید و مرگ ناشی از JN.۱ و سایر گونه‌های در گردشِ ویروس کووید-۱۹ مصونیت دارند و مفید هستند.

ویروس اصلی که باعث ابتلا به بیماری کرونا می‌شود، به طور مداوم در طول زمان تغییر می‌کند، جهش می‌یابد و گاهی منجر به ایجاد گونه‌های جدیدتر می‌شود. اینکه JN.۱ به سرعت در حال گسترش است، شاید به این دلیل باشد که دارای یک جهش اضافی در پروتئین اسپایک در مقایسه با گونه BA.۲.۸۶ است که از آن منشأ گرفته است.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده امریکا (CDC)، در حال حاضر سریع‌ترین روند انتشار، در ایالات متحده است و ۱۵ تا ۲۹ درصد از عفونت‌ها را شامل می‌شود. هم‌چنین به گفته CDC، زیرسویه JN.۱ اولین‌بار در ماه سپتامبر در امریکا شناسایی شد. هفته گذشته نیز کشور چین ۷ مورد ابتلا به ویروس کووید را شناسایی کرد.

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا هم گفت که بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، JN.۱ در حال حاضر حدود ۷ درصد از تست‌های مثبت کووید را شامل می‌شود. این آژانس اعلام کرد که به تحقیقات روی تمام داده‌های موجود در خصوص این گونه و گونه‌های دیگر ادامه خواهد داد؛ زیرا «شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد JN.۱ شاید قادر به دور زدن ایمنیِ حاصل از واکسن باشد.»

تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای افراد به این نوع بیماری بیشتر از موارد قبلی وجود ندارد. بر اساس ارزیابی‌های سازمان جهانی بهداشت، «پیش‌بینی می‌شود که با وجود نرخ رو به رشدِ بیماری‌های ناشی از سایر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی در فصل زمستان، این زیرسویه هم تاحدودی باعث افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا (Sars-Cov-۲) شود».

به گفته این سازمان، مطالعات بیشتری برای بررسی این زیرسویه و عوارض ناشی از آن مورد نیاز است، زیرا تعداد کشورهایی که اطلاعات و آمار مربوط به افراد بستری‌شده در بیمارستان [به‌واسطه ابتلا به کووید] را گزارش می‌کنند، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت و بیماری‌های شدید در این شرایط به شرح زیر است:

  •     در مناطق شلوغ و سرپوشیده از ماسک استفاده کنید.
  •     هنگام سرفه و عطسه، بینی و دهان خود را بپوشانید.
  •     دستان خود را به طور مرتب بشویید.
  •     در صورت عدم دریافت واکسن کووید و حتی آنفلوانزا، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و آن را تزریق کنید.
  •     در صورت ابتلا به بیماری، در خانه بمانید و استراحت کنید.
  •     در صورت داشتن علائم مشکوک، تست کرونا بدهید.

 

منبع: sharghdaily-910839

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد