به گزارش اکوایران؛‌ مشکلات و موانعی که در روند تولید پسته ایران به وجود آمده موجب شده تا آمریکا با رشد سه برابری تولید، بازار جهانی این محصول را در اختیار گیرد و با این شرایط شاهد کنار گذاشته شدن این محصول صادراتی ایران باشیم، مشکلی که با رفع موانع صادراتی می‌تواند برطرف شود و شاهد بازگشت مجدد ایران به بازارهای جهانی باشیم.

برای عبور از چالش‌های موجود بر سر راه صادرات پسته روز گذشته جلسه‌ای در مجلس با حضور رییس کل بانک مرکزی، تعدادی از بازرگانان و معاونان ارزی و اعتباری بانک مرکزی به همراه قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی و نماینده رفسنجان برگزار شد و اخبار منتشر شده از سوی حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار در مجلس نشان از موافقت بانک مرکزی برای رفع مشکل پسته‌کاران دارد.

به گفته نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، با وجود موانع مختلف تولید و صادرات پسته، صادرات این محصول با افتی در بازارهای جهانی روبه‌رو شده بود که در این جلسه تصمیماتی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان گرفته شده تا بتوان شاهد عبور از مشکلات این بخش بود.

محمد صالحی رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران نیز در خصوص نتایج این در دیدار با اشاره به اینکه مشکلات پسته‌کاران و صادرکنندگان مورد بررسی قرار گرفته است گفت: در این جلسه پیشنهادهایی از سوی طرفین مطرح شد و رییس کل بانک مرکزی به صادرکنندگان و کشاورزان قول داد تا مشکلات برطرف شود.

او توضیح داد: اختصاص ارز 28 هزار و 500 تومانی برای کودهای کشاورزی، حل مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان و دیگر مواردی که به عنوان موانع صادراتی از آنها یاد می‌شود، ازجمله قول‌هایی بود که در این جلسه داده شد که امیدواریم گرهی از مشکلات صادرکنندگان و کشاورزان باز کند و شاهد رونق بازار پسته در جهان باشیم.