hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > فقر مطلق در کمین قشر متوسط

فقر مطلق در کمین قشر متوسط

شب چله برای ایرانیان خیلی گران تمام می‌شود.

تورم افسارگسیخته و قیمت‌های نجومی در این روزها موجب شده تا سفره یلدای ایرانیان کوچکتر شود. شاید باورش سخت باشد اما در یک دهه گذشته، هزینه چله نشینی در شب یلدا بیش از دو هزار و پانصد درصد رشد داشته است. 

شب چله به قیمت یک سوم حداقل حقوق یک کارگر

 بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که برگزاری مراسم شب یلدا در حداقلی‌ترین شکل ممکن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یک خانوار چهار نفره آب می‌خورد؛ در حال حاضر هر کیلوگرم خرمالو ۵۵ هزار تومان، هر کیلوگرم ازگیل ۱۷۹ هزار تومان، هر کیلوگرم انار ۶۰ هزار تومان، هر کیلوگرم هندوانه ۳۰ هزار تومان، هر کیلوگرم آجیل یک میلیون تومان، هر کیلوگرم باسلوق گردویی ۱۵۰ هزار تومان، هر کیلوگرم شیرینی ۲۵۰ هزار تومانی در بازار قیمت دارد. در صورتی که یک خانوار چهار نفره بخواهند برای وعده غذایی زرشک پلو با مرغ بخورند، باید یک کیلوگرم برنج به قیمت ۸۵ هزار تومان و چهار عدد ران مرغ به قیمت ۲۵۵ هزار تومان خریداری کنند؛ هزینه خرید ماست و روغن نیز روی هم رفته نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان است.

 رشد دو هزار درصدی هزینه‌ها در یک دهه 

در یک دهه پیش اما هر کیلوگرم هندوانه تنها هزار و ۶۰۰ تومان قیمت داشته‌است و در این بازه زمانی رشد ۱.۷۷۵ درصدی قیمت این میوه رخ داده‌است. هر کیلوگرم خرمالو در این مدت ۲۰۱۵ درصد گران شده‌است و هر کیلوگرم ازگیل نیز در این مدت ۵۰۱۴ درصد گران شده‌است. هر کیلوگرم انار نیز در این مدت رشد قیمتی ۲۴۰۰ درصدی را تجربه کرده‌است. هر کیلوگرم آجیل در یک دهه گذشته رشد قیمتی ۱.۵۵۵ درصدی را تجربه کرده‌است. به طور میانگین هزینه برگزاری شب یلدا در یک دهه گذشته، نزدیک به ۲.۵۵۵ درصد رشد داشته‌است. 

زور تورم به شب یلدا نمی‌رسد 

علی قنبری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» گفت:« کشور ما بیشتر از آن که یک کشور اقتصادی و یا سیاسی باشد، یک کشور فرهنگی است. در سابقه چند هزار ساله کشور ما، همواره مناسبت‌های ملی مورد توجه ایرانیان بوده‌است، حتی در شرایطی که وضعیت اقتصادی آنها وخیم بوده و امکان برگزاری آن به صورت مطلوب برای آنها وجود نداشته‌است. در حال حاضر وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست اما شب یلدا یکی از مناسبت‌های مورد علاقه ایرانیان است که امروزه در شرایطی که ابرتورم منجر به کاهش ارزش پول ملی و کاهش درآمد واقعی مردم شده‌است، به صورت ساده و محدود برگزار می‌شود.»

 مردم فقیرتر شده اند

 این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه فقر مطلق قشر متوسط جامعه را تهدید می‌کند؛ اظهار داشت :« جمعیت قابل توجهی از کشور در حال حاضر در فقر مطلق هستند و فقر نسبی نیز بیش از دو سوم از جامعه را درگیر کرده‌است و از دهک اول تا هفتم که یارانه‌بگیر هستند با فقر مواجه‌اند.» او در ادامه گفت:« فقر در جامعه یک معضل طولانی و آزاردهنده شده‌است و با سیاست‌های فعلی مانند تخصیص یارانه نمی‌توان فقر را در جامعه ریشه‌کن کرد و باید به مردم ماهی‌گیری یاد بدهند نه اینکه به آنها ماهی بدهند. حیف است در جامعه‌ای مانند ایران که امکانات فوق‌العاده‌ای از نظر منابع زیرزمینی دارد به دلیل ناکارآمدی سیستم حکمرانی فقر در آن شایع باشد.» قنبری در ادامه تاکید کرد:« فقر مطلق حتی قشر متوسط جامعه را حذف می‌کند و جامعه دو قطبی می‌شود و در روند توسعه اقتصادی کشور ضربه سهمگینی وارد می‌شود چراکه قشر متوسط نقش اصلی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند.» 

آمار مسئولان انتخابی است

 قنبری در ادامه در واکنش به آمارهای مثبت اقتصادی که از سوی دولت منتشر می‌شود؛ اظهار داشت:« آمار و ارقام به صورت انتخابی از سوی مسئولان منتشر می‌شود. به صورت دقیق‌تر این آمار خیلی کوتاه مدت است و حتی در برخی موارد به صوت ماهانه منتشر می‌شود. در صورتی که آمارهای اقتصادی باید به صورت سالانه مورد بررسی قرار گیرند. دولت سیزدهم متأسفانه گونه‌ای ساده‌انگاری را الگوی کار خود قرار داده‌است و مردم را دست کم گرفته‌است و گمان شده‌است که هر آماری که داده شود مردم قبول می‌کنند. در صورتی که اینطور نیست و آمارهای مثبت اقتصادی مردم را از بیان واقعیت‌ها باز نداشته‌است.»

 

منبع: sharghdaily-910772

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد