hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

روایت خالص

دایره المعارف عکس ایران اثر «رضا مرادی غیاث آبادی» در 250 صفحه و در اندازه رحلی گالینگور روکشدار و سال 1376 یک مجموعه ۹ جلدی است که در یک مجلد گردآوری شده است.


راستش را بخواهید به تازگی توفیق خرید یک دستگاه تلفن همراه نسبتا خوب، قسمت این کمترین شده است و البته این ها نیست مگر از عنایت های مقام کبابی به اندازه ای که هرجا شبیه آن را می بینم، شبیه مقام ایشان در ذهنم متصور می شود و آدمیزاد است و این تصویرهایی که خلق می کند. به ایشان گفتم نام این دستگاه را از گوشی به چشمی باید تغییر داد. بیشتر مردم وقتشان را به واسطه چشمی که در این وسیله جادویی قرار می دهند می گذرانند و کمتر وجه شنوایی و گفتاری دارد. یعنی آنچه برایش ساخته شده، حالا به حاشیه رفته و با تصویر الان بیشتر کارایی دارد. خوب من هم آن را دست گرفته ام و از یک روز کامل کبابی، عکس هایی تهیه کردم. هر عکس خودش روایت بزرگی است که هر خواننده با توجه به ذهنیت خود، آن را بازآفرینی می کند و از مستند به روایت داستانی درونی خودش تبدیل می کند. خلاصه عکس را با روایت، نزدیکی دیرینه ای است و گاه می شود گفت: یک نوع روایت خالص است. دلم می خواست اصلا کتابی داشته باشم با عنوان دایره المعارف عکس های کبابی ولی چون دوره کتاب دارد مثل همان قطاری که به ریز علی نزدیک شد، به پایان خودش نزدیک می شود تصمیم گرفتم صفحه ای مجازی با این عنوان داشته باشم که آن هم به علت کندی اینترنت، منتفی شد و لذا برای سبک بودن وسیله نازنین و پایین آوردن حجم آن، عکس ها را پاک کردم، پاک شدنی! به خصوص که عکس ها بو دار بودند چون عکس کباب بودند و از آنها می شد بوی کباب را استشمام کرد. در این بین نگاه کردم ببینم کس دیگری قبل از من، سراغ این نوع عکس رفته است و یا نه؟ البته که کسی سراغ کبابی نرفته بود ولی سراغ ایران رفته بودند. از بین این همه می توان به کتاب «دایره المعارف عکس ایران» اثر «رضا مرادی غیاث آبادی» اشاره کرد که در 250 صفحه و در اندازه رحلی گالینگور روکشدار و سال 1376 منتشر شد. دایره المعارف عکس ایران یک مجموعه ۹ جلدی است که در یک مجلد گردآوری شده است. این دایره المعارف در مقام یک ماخذ مصور ایران شناسی در نظر دارد مجموعه ای کامل و مفصل از جلوه های گوناگون آثار هنری و معماری و طبیعی و اجتماعی و علمی کشور را با ارائه هزاران قطعه اسلاید و عکس سیاه و سفید و رنگی در قالب مجلدهای متعدد و متنوع در خدمت جامعه محققین و پژوهشگران و اندیشمندان و علاقمندان فرهنگ و هنر و سنت چندین هزار ساله ایران زمین قرار دهد.در ابتدای هرجلد فهرست مجزایی از مطالب مربوط به آن بخش درج شده است. در بیانیه این دایره المعارف که شماره صفر محسوب می شود علاوه بر بیانیه پیشنهاداتی پیرامون شیوه رده بندی فرهنگ دیداری ایران داده شده است. هر جلد حاوی عکس های تماما سیاه و سفید، در ابعاد ۱۵*۲۰ سانتی متر است  و در تعداد ۱۶ تا ۳۴ صفحه منتشر شده است.لازم به توضیح است عکس ها بجز زیرنویسی کوتاه و گاه سخنی اندک بدور از هرگونه توضیح نگارشی دیگر به چاپ رسیده اند. اگر بخواهید بدانید هر مجلد به چه موضوعی پرداخته است چیزی ندارم جز اینکه بگویم: جلد اول : دروازه های ایران/ جلد دوم : برج های ایران/ جلد سوم : خط های ایران/ جلد چهارم : میل ها و مناره های ایران/ جلد پنجم : سازهای ایران/ جلد ششم : پیکره های ایران/ جلد هفتم : نقشه باستانی ایران/ جلد هشتم : آتشکده های ایران (آتشگاه، آدریان، الوگاه، چارتاقی، خروج گاه، در مهر، وراخانه) و جلد نهم : جام های نگارین ایران است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی، بیش از همه یک "دوست کتاب" به حساب می‌آید.
او کارشناسی ارشد هنر دارد، ۴ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان و ۲ کتاب نثر ادبی منتشر کرده. ۱۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی داشته و نوشتن را در گونه های مختلف تجربه کرده است.

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد