hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > برگزاری دومین نشست کتابداران نامدار در شیراز

برگزاری دومین نشست کتابداران نامدار در شیراز

دومین جلسه از سلسله نشست‌های کتابداران نامدار، به میزبانی مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب در شیراز و با موضوع "عضدالدوله دیلمی" و قدردانی از داریوش نویدگویی؛ برگزار شد.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور، ضمن قدردانی از خدمات و تلاش‌های نویدگویی، در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، گفت: در طول تاریخ افراد بسیاری در حوزه کتابداری فعالیت داشته اند که می توان به نمونه هایی مانند "رانگاناتان" کتابدار شهیر هندی که خود یک ریاضی دان بود، اشاره کرد.

روح‌الله منوچهری ادامه داد: در شیراز نیز استاد داریوش نویدگویی بیش از نیم قرن در حوزه نشر آثار مردم دیار فارس و جنوب کشور فعالیت داشته است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با اشاره به ایجاد موزه فرهنگ مردم توسط انتشارات نوید در منطقه کم‌برخوردار شیراز، گفت: آقای نویدگویی با راه اندازی نمایشگاه در مناطق مختلف و دور افتاده و نشر صاحبان اندیشه به ویژه در جنوب کشور خدمات ارزنده ای را به یادگار گذاشته اند.

مدیر انتشارات نوید شیراز نیز گفت: ما باید به افرادی که پدیدآورنده مرزهای فرهنگی بوده اند توجه کنیم و باید بیاندیشیم تا چه اندازه این بزرگان را شناخته ایم و به نسل امروز شناسانده ایم.

داریوش نویدگویی با اشاره به وجود بزرگانی نظیر ابوعلی فارسی نویسنده بیش از ۱۷ کتاب در هزاره گذشته، ادامه داد: علاوه بر سعدی، حافظ، قاآنی، وصال و فرزندانشان که بسیاری آثار بزرگان زیر سایۀ حافظ و سعدی پنهان شده اند؛ بهترین مفسران قرآن و کاتبان قرآنی، اخترشناسانی نظیر حاج علی اکبر نوّاب شیرازی از این دیار برخاسته اند.

نویدگویی به حضور پزشکان، خوشنویسان و موسیقیدانانی نظیر ابوالعلاء، روزبهان، سیبویه، ابوعلی فارسی و ابن مقله، شاه داعی‌الله، ملاصدرا، قطب الدین شیرازی، فرصت الدوله شیرازی و در دوران معاصر در سدۀ گذشته هیچ شخصیتی مانند علی‌اصغر حکمت شیرازی به حوزه فرهنگ شیراز خدمت نکرده است.

او در ادامه به معرفی شخصیت عضدالدوله دیلمی پرداخت و گفت: او در سن ۱۳ سالگی به حکومت می رسد که در قرن سوم ۳۳۷ یا ۳۸ قمری در ۴۷ سالگی فوت می کند که از سن خود ۳۴ سال در صدر حکومت بوده است.

وی ادامه داد: در دوران حکومت او دو بار نزاع در می گیرد که با پیروزی عضدالدوله به پایان می رسد و در دوران حکومتش گسترش نفوذش تا سرزمین های قیصر روم هم نفوذ پیدا می کنند و قیصر نماینده ای برای شناخت روش زمامداری او‌ به ایران می فرستد.

نویدگویی با بیان اینکه در عهد عضدالدوله و هنگام نفوذش به بغداد عمران آبادی مناسبی انجام می دهد و به توسعه عتبات عالیات عراق و ایجاد بیمارستان همت می گمارد، افزود: «گهواره دید شیراز»،«پل عضدی»، «دروازه قرآن» در شهر شیراز از جمله بناهای ماندگار دوره عضدالدوله دیلمی می باشد.

نویدگویی ایجاد بنای ساختمان های بقاع متبرکه شاه چراغ «ع»، سید علاء الدین حسین«ع» و توجه به آبیاری مناطق مرودشت از دیگر اقدامات عهد عضدالدوله توصیف کرد و گفت: در زمانه او با دعوت از انواع و اقسام مشاغل زمان خود شهرکی به تعبیر امروز صنعتی در شهر فنا خسرو ایجاد می کند.

وی افزود: بیش از یک هزار و صد سال قبل که دوره حکومت او بوده کاخ عضدالدوله دارای ۳۶۰ حجره بنا می شود و تالار بزرگی برای کتابخانه اختصاص داده بودند و در همه رشته ها پاسخگوی داوطلبان آموختن علم بوده است.

مدیرانتشارات نویدشیراز با بیان اینکه تهیه کتاب خطی به این شیوه بود که شخصی متون را قرائت و افرادی از میان خوشنویسان که شمار آن به چهل نفر نیز می‌رسیده، املاء می‌کردند، گفت: پس از درگذشت عضدالدوله کتابخانه به پسرش بهاء الدوله سپرده می شود.

در این جلسه، دکتر مالکی نیز طی سخنانی با قدردانی از کوشش و پایمردی داریوش نویدگویی، از اثرات ایجاد و فعالیت انتشارات نویدش که همواره نوید دهنده دانش و فرهنگ بوده است، یاد کرد.

مالکی افزود: اگر به درستی بخواهیم داوری کنیم در پنجاه و سه سال گذشته به خدمات فرهنگی، کار یک دانشگاه بزرگ را با مدیری دانشمند و کاردان را برای ایران و ایرانی و سرزمین پارس به ویژه شهر پایتخت فرهنگی ایران شهر شیراز انجام داده است.

او یادآور شد: راه‌اندازی موزه قرآنی و جمع‌آوری کتب و اسناد و آثار خطی و برپایی نمایشگاه‌های کتاب در دوره‌های مختلف از اقدامات نویدگویی بوده است.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد