hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > جنگ غزه، محور دیدار وزرای خارجه انگلیس و عربستان در لندن

جنگ غزه، محور دیدار وزرای خارجه انگلیس و عربستان در لندن

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس امروز (پنجشنبه) با فیصل بن‌ فرحان همتای سعودی خود در لندن دیدار و دو طرف آخرین تحولات جنگ در غزه را بررسی کردند.

به گزارش شبکه شرق، طرفین در این ملاقات درباره توقف درگیری‌ها در غزه و انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم ساکن این باریکه، بحث و تبادل نظر کردند.

به ‌نوشته وزارت خارجه عربستان‌ سعودی، در این دیدار بر اهمیت مسئولیت جامعه بین‌الملل به‌ویژه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در غزه تاکید شد. وزیر امور خارجه عربستان در این ملاقات تاکید کرد کمک‌های پزشکی، هرچه سریع‌تر به بهترین شکل ‌ممکن، در اختیار شهروندان و غیرنظامیان در نوار غزه قرار گیرد.

این درحالیست که اسرائیل با حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی، کشتار گسترده‌ای را در نوار غزه و کرانه باختری علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین به راه‌ انداخته است. بر اساس آمارها، تاکنون افزون بر ۱۸ هزار فلسطینی طی دو ماه گذشته به شهادت رسیده و بیش از ۵۰ هزار نفر مجروح شده‌اند.

دولت انگلیس تاکنون با برقراری آتش‌بس در غزه مخالفت کرده و از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در این زمینه حمایت نکرده است. این کشور به آخرین قطعنامه سازمان ملل متحد که سه‌شنبه گذشته درباره آتش‌بس بشردوستانه در غزه و آزادی بی‌قید و شرط همه اسرا رای‌گیری شد، رای ممتنع داد.

با این حال ریشی سوناک دیروز (چهارشنبه) در اظهاراتی ادعا کرد که این کشور از «آتش‌بس پایدار» در غزه، به این شرط که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از پرتاب موشک به سمت فلسطین اشغالی دست کشیده و تمام اسرای اسرائیلی را آزاد کند، حمایت می‌کند.

وی مدعی شد: ما به طور پیوسته اعلام کردیم که از برقراری آتش‌بس پایدار، به این معنا که حماس از پرتاب موشک به اسرائیل دست بکشد و تمام اسرا را آزاد کند، حمایت می‌کنیم.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: از هفتم اکتبر(۱۵ مهرماه) ۱۸ هزار و ۷۸۷ فلسطینی در اثر حملات اسرائیل به غزه به شهادت رسیدند

 

منبع: sharghdaily-910046

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد