به گزارش اکوایران، آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در آبان سال 1402 «وزن» کل طیور تولید شده در کشتارگاه‌های کشور به نسبت به ماه قبل کاهش و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. مقایسه «تعدادی» آمار ارائه شده نیز نشان می‌دهد که تعداد لاشه‌های طیور قابل استفاده در آبان 1402 نسبت به مهر در سطحی پایین‌تر و نسبت به آبان 1401 در سطح بالاتری قرار گرفته است.

از میان انواع طیور، شدیدترین تغییرات مربوط به شترمرغ بوده که وزن لاشه‌های تولیدشده از آن نسبت به آبان سال گذشته به کمتر از نصف رسیده است. مرغ نیز یکی دیگر از طیور پرمصرف میان خانوارهای ایرانی است که وزن لاشه تولید شده از آن در آبان سال جاری نسبت به مهر ماه کاهش یافته است.

020922

کاهش عرضه مرغ در آبان 1402 نسبت به مهر ماه

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که وزن طیور تولیدشده در کشتارگاه‌های کشور طی آبان سال جاری به 191 هزار و 939 تن رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 27 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 6 درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر، مرغ، بوقلمون، بلدرچین و شترمرغ اصلی‌ترین طیور تولیدی در کشتارگاه‌های کشور هستند. از میان این پرندگان، بیش‌ترین کاهش تولید هم از نظر وزن و هم از نظر تعداد مربوط به شتر مرغ بوده است. در آبان سال جاری تنها یک شترمرغ در کشتارگاه‌ها تولید شده در حالی که در آبان سال گذشته این رقم برابر با 3 بوده است. همچنین، وزن لاشه‌های شترمرغ نیز در آبان سال جاری به 61 تن رسیده که 54 درصد کمتر از آبان سال گذشته است.

مرغ، پرمصرف‌ترین گوشت را میان سایر طیور تولیدشده در کشور دارد. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در آبان سال جاری 99 هزار و 998 هزار قطعه مرغ در کشور تولید شده که وزن آن برابر با 187 هزار و 540 تن است.

مقایسه این ارقام با داده‌های ماه قبل و آبان 1401 نشان می‌دهد که وزن مرغ‌های تولیدشده در کشتارگاه‌ها در دومین ماه از پاییز سال جاری 27 درصد نسبت به آبان سال قبل افزایش یافته اما 7 درصد کمتر از مهر ماه است. بنابراین می‌توان گفت عرضه مرغ در آبان 1402 نسبت به مهر ماه کاهش یافته است.

020922