hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > (عکس) این «قطرۀ شیر» چگونه به انقلابی در عکاسی تبدیل شد؟

(عکس) این «قطرۀ شیر» چگونه به انقلابی در عکاسی تبدیل شد؟

این عکس که شاید امروز برای ما بسیار معمولی به نظر برسد، در زمان خودش یک انقلاب تمام‌عیار بود؛ یک دگرگونی شگفت‌انگیز در عکاسی که توانایی آن را برای ثبت واقعیت چند گام به جلو برد.

فرادید| قبل از اینکه هارولد ادگرتون (Harold Edgerton) یک قطره چکان شیر را در کنار یک تایمر و یک دوربین که خودش اختراع کرده بود نصب کند، گرفتن یک عکس خوب در محیط تاریک بدون تجهیزات حجیم عملا غیرممکن بود.

به گزارش فرادید؛ به علاوه، تا پیش از آن تلاش برای عکاسی از یک لحظۀ گذرا نیز بیهوده بود. اما ادگرتون در دهۀ 1950 در آزمایشگاه خود در دانشگاه MIT شروع به سرهم بندی فرآیندی کرد که آیندۀ عکاسی را تغییر می‌داد.

1 - Copy

در آنجا این پروفسور مهندسی برق، نورافکن‌های با فناوری پیشرفته را با موتورهای شاتر دوربین ترکیب کرد تا لحظاتی را که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیستند، ثبت کند. عکس انقلابی ادگرتون که با نام «تاج قطرۀ شیر» شناخته می‌شود، لحظۀ فروافتادن یک قطره شیر بر روی میزی پوشیده از مایع را در زمان منجمد کرده است؛ لحظه‌ای که در واقعیت فقط یک هزارم ثانیه دوام داشته است.

این تصویر ثابت کرد که عکاسی می‌تواند درک انسان از دنیای فیزیکی را ارتقا دهد؛ به علاوه، فناوری ابداعی ادگرتون برای گرفتن این عکس، پایۀ فلاش الکترونیکی مدرن را بنا نهاد.

ادگرتون سال‌ها تلاش کرد تا مجموعۀ عکس‌های خود با موضوع فرو افتادن قطرات شیر را (که بسیاری از آنها سیاه و سفید بودند) کامل کند. یک نسخه از آن‌ها در اولین نمایشگاه عکاسی در موزه هنرهای مدرن شهر نیویورک در سال 1937 به نمایش گذاشته شد.

2

یکی دیگر از معروف‌ترین عکس‌های ادگرتون

پروفسور ادگرتون عکس‌های حیرت‌انگیز دیگری نیز از لحظات زودگذر ثبت کرد، مثل لحظۀ ترکیدن یک بادکنک یا لحظۀ عبور یک فشنگ از درون یک سیب. اما عکس «تاج قطرۀ شیر» به عنوان یک نماد ابدی باقی ماند؛ نمونه‌ای اساسی از توانایی عکاسی در تبدیل علم به هنر.

منبع: faradeed-166258

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد