hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > آب خوش از گلوی داوران پائین نمی‌رود

آب خوش از گلوی داوران پائین نمی‌رود

مشکلات داوری هر از چند گاهی در فوتبال ایران با اوج می‌رسد و دوباره خاموش می‌شود.

 در چند هفته اخیر هم اشتباهات داوری و نبود VAR به سوژه اصلی لیگ برتر تبدیل‌شده و هرروز اظهارنظری دراین‌باره شنیده می‌شود. در این میان داوران لیگ برتر به‌شدت تحت‌فشار قرارگرفته و از سوی مربیان، بازیکنان و حتی مدیران باشگاه‌ها متهم به جانبداری از تیمی می‌شوند. به‌طور مثال در همین بازی چند روز پیش اشکان خورشیدی قضاوت بازی پرسپولیس با هوادار را بر عهده داشت اما از سوی سرمربی تیم هوادار متهم به پرسپولیسی بودن شد. خورشیدی که قضاوت دربی گذشته در فینال جام حذفی را بر عهده داشت و البته نتوانست به دلیل مصدومیت، این بازی را تا انتها به پایان برساند همچنان خود را متوجه جنجال‌های آن شهرآورد می‌بیند. او که پس‌ازآن مصدومیت نتوانست در ابتدای این فصل تست‌های مربوط به آمادگی جسمانی داوران را پاس کند، سرانجام چند هفته پیش به چرخه قضاوت برگشت و در هفته دوازدهم یک دیدار بسیار مهم را میان پرسپولیس و هوادار سوت زد.پیش‌ازاین مسابقه محمود فکری اظهاراتی جنجالی درباره داور مسابقه به زبان آورد و تاکید کرد که اشکان خورشیدی پرسپولیسی است و حتی حق شرکت در شادی سرخ‌ها را نیز دارد. استناد او نیز به تصویری از دربی گذشته بود. البته خود خورشیدی برای دفاع از خود در جمع خبرنگاران حاضر شد تا آن صحنه را توضیح دهد. با توجه به اینکه داوران مسابقه حق مصاحبه ندارند اشکان خورشیدی متوجه محرومیت خواهد شد.

جالب اینکه خورشیدی که با عصبانیت مقابل میکروفن خبرنگاران قرارگرفته بود و به اتهامات علیه خودش پاسخ می‌داد در لابه‌لای حرف‌هایش گفت که از محرومیتش به دلیل این مصاحبه اطلاع دارد اما نمی‌تواند مقابل این حرف‌ها سکوت کند. البته دلیلی که خورشیدی محرومیت را هم به جان خرید این است که او پس از حرف‌های محمود فکری به گفته خودش مورد هجمه شدید هواداران تیم رقیب پرسپولیس قرارگرفته و چندین هزار نفر در صفحه مجازی او فحاشی کردند. حال باید دید محرومیت این داور تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. به‌هرحال فشار وارده بر داوران به‌گونه‌ای هرروز بیشتر می‌شود که آن‌ها باوجود آگاهی از قانون ممنوعیت مصاحبه برای داوران باز هم کسی چون خورشیدی طاقت نمی‌آورد و مجبور به واکنش می‌شود. اتفاقی که منجر به محرومیت موقت او از قضاوت شده است. اما ریشه این ماجرا را باید درجایی دیگر جستجو کرد. این که داوران ایران را در بدترین موقعیت ممکن قرار داده‌اند و آن ها را سبیل حملات کرده‌اند.

از سوی دیگر کمیته داوران هم به‌عنوان متولی اصلی داوری توانایی کنترل حاشیه‌ها ایجادشده را ندارد و در برابر هجمه‌ها تنها به اطلاعیه‌های خشک و بی‌اثر بسنده می‌کند. همچنین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم که قرار بود شمشیر را برای منتقدان داوری از رو ببندد و آن‌ها را با جریمه‌های سنگین روبرو کند عملا تنها نظاره‌گر اتفاقات شده تا آش داوری ایران حسابی شور شود. این شرایط موجب شده که آب خوش از گلوی داوران پائین نرفته و آن‌ها هر هفته با اضطراب فراوانی راهی میدان قضاوت شوند و البته عملکرد پراشتباهی هم یادگار بگذارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
امیر حسین احتشامی
امیر حسین احتشامی
خبرنگار ورزشی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد