hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات ایده‌هایی تحت عنوان برجام 2 و لزوم بازنگری در این توافق‌

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات ایده‌هایی تحت عنوان برجام 2 و لزوم بازنگری در این توافق‌

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهارات مطرح شده مبنی بر لزوم بازنگری در برجام و ایجاد برجام ۲ گفت: ایده هایی تحت عنوان برجام ۲ معمولا از سوی کسانی مطرح می‌شود که از انجام تعهدات خود نسبت به توافق برجام استنکاف کرده‌اند و تعهدات پذیرفته خود را انجام نداده‌اند و اکنون با مطرح کردن برخی از ایده‌های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت و توجیه بدعهدی خود هستند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تحولات اخیر نشان داد که یک بن‌بست در شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شده است و درواقع این شورا در انجام وظایف ذاتی خود ناتوان است.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی این هفته خود با محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در نوار غزه گفت: ۶۷ روز است که شاهد تهاجم صهیونیست‌ها به نوار غزه هستیم و در طول این مدت ماشین آدم‌کشی رژیم صهیونیستی ۱۷ هزار و نهصد و نود و هفت نفر را به شهادت رسانده است.

وی همچنین با محکومیت اقدام اخیر آمریکا مبنی بر وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ایجاد آتش بس در نوار غزه گفت: آمریکا یک تنه در برابر خواست  جامعه جهانی  مبنی بر ایجاد آتش بس در نوار غزه ایستاده است و رای به ادامه توحش و بربریت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین داده است.

کنعانی گفت: وضعیت شورای امنیت نگران کننده است و این شورا نشان داده که در مقاطع حساس نمی‌تواند وظایف خود را به صورت کامل انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما معتقدیم که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مسئولیت‌پذیرتر و ترکیب آن دموکراتیک‌تر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهارات مطرح شده مبنی بر لزوم بازنگری در برجام و ایجاد برجام ۲ گفت: ایده هایی تحت عنوان برجام ۲ معمولا از سوی کسانی مطرح می‌شود که  از انجام تعهدات خود نسبت به توافق برجام استنکاف کرده‌اند و تعهدات پذیرفته خود را انجام نداده‌اند و اکنون با مطرح کردن برخی از ایده‌های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت و توجیه بدعهدی خود هستند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران به برجام دیگری معتقد نیست و ضرورتی بر آن قائل نیست.

وی همچنین با بیان اینکه برجام یک توافق امضا شده است که در آن مسئولیت‌ها و تعهدات تمام طرفین به صورت کامل مشخص شده است، افزود: آن طرفی که مسئولیت خود را در این توافق انجام داده است ایران است و کسانی که به مسئولیت‌ها و تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعات انحرافی مانند برجام ۲ صحبت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با عصبانیت بنیامین نتانیاهو در مورد سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به روسیه و اظهار نارضایتی این مقام صهیونیستی از همکاری‌های تهران و مسکو گفت: ما به این گونه اظهارات و قیل و قال‌ها توجه نمی‌کنیم و این گونه اظهارات و قیل و قال‌ها تاثیری در تلاش‌ها برای تعمیق مناسبات و همکاری‌های سازنده بین ایران و شرکای آن در زمینه‌های مختلف نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: روابط ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه‌های اقتصادی و تجاری در حال رشد است. بر اساس آمار اعلام شده حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ به بیش از  ۵ میلیارد دلار  رسیده است و طی  ۹ ماه سال جاری نیز  بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است.

 کنعانی با ارائه توضیحاتی در مورد نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهور به روسیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در ماه‌های آینده نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه برگزار می‌شود و امیدواریم برگزاری این نشست باعث ارتقاء بیش از پیش همکاری‌های سازنده تهران و مسکو  مبتنی بر منافع دو کشور شود.‌

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با امضای بیانیه مشترک بین آذربایجان و ارمنستان برای عادی‌سازی روابط و توافق دو کشور مبنی بر آزادی نظامیان زندانی یکدیگر و نگاه تهران به این بیانیه مشترک گفت: از بیانیه مشترک آذربایجان و ارمنستان در ارتباط با  انجام اقدامات متقابل برای اعتمادسازی از جمله آزادی نظامیان زندانی و زندانیان دیگر  استقبال می‌کنیم  و آن را گامی سازنده، مثبت و قابل تحسین برای دستیابی به صلح و توافق دو کشور در مورد تداوم اقدامات اعتمادساز برای رسیدن به توافق صلح می‌دانیم.

وی ادامه داد : این بیانیه مشترک نشان می‌دهد که گفت‌وگو و ساز و کارهای منطقه‌ای برای حل مسائل منطقه‌ای تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد .

کنعانی تاکید کرد: تحقق صلح پایدار در منطقه نیازمند تقویت زبان صلح و فضای اعتمادسازی است.

وی افزود: امیدواریم که روند مذاکرات صلح بین دو کشور به نتایج ثمربخشی برسد، ما به عنوان ایران از این موضوع  استقبال می‌کنیم و  آماده همکاری با این  دو کشور برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه و ایجاد همگرایی بیشتر در منطقه قفقاز  هستیم.

این خبر تکمیل می‌شود.

منبع: etemadonline-644141

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد